arbitrage zijn, is dat ook kinderarbeid?

ik ben 15 en fluit 2 wedstrijden (minstens) per week. in de zaal periode krijg ik 250 euro. word dit ook gezien als kinderarbeid? (ik doe het vrijwillig, ik word niet gedwongen)

Toegevoegd na 11 minuten:
extra vraag: ik wil graag bondsscheidsrechter worden en had hier een aanvraag voor gedaan. maar dit kan pas vanaf je 17e. ik vind dit erg kwalijk. het gaat tog niet om leeftijd maar om de kwaliteit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hockey
1.2K

Antwoorden (3)

Neen want je doet het vrijwillig. En het is niet echt werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag met 15 jaar werken,
er zijn wel wat regels, maar wat jij doet mag sowieso,
of het nou als werk of als hobby wordt gezien:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/hoe-lang-mogen-kinderen-van-15-jaar-werken.html

verdient best goed trouwens, 250,- per wedstrijd. :-P

Toegevoegd na 33 minuten:
bondsscheidsrechter:
De kans op problemen wordt dan groter, ruzie of soms zelfs gevechten en niet alleen met spelers maar ook met toeschouwers.
Waarschijnlijk daarom die minimum leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was ook een grapje, anders was ik nu ook aan het fluiten..
30.- op een zondag voor 2 wedstrijden is best goed verdienen als je 15 bent.
Definitie van kinderarbeid volgens de International Labour Organisation

Economische exploitatie en werk dat naar alle waarschijnlijkheid gevaarlijk is of het onderwijs van het kind zal hinderen, of schadelijk zal zijn voor de gezondheid of de lichamelijke, geestelijke, intellectuele, zedelijke of maatschappelijke ontwikkeling van het kind. (Conventie van de Rechten van het Kind, Artikel 32.1).

Lijkt me allemaal op jou niet van toepassing.
Dat je pas vanaf je 17de bondsscheidsrechter kan worden is misschien gedaan, omdat je dan, wat steviger in je schoenen staat(geestelijk) dus wat volwassener bent en beter overzicht kunt houden. En dan worden jouw besluiten toch beter aanvaard dan wanneer dan wanneer er een kind van 13 of 14 staat.
En ja ze moeten ergens n grens trekken, jij kunt het misschien wel aan met 15, maar n ander met evenveel technische kennis, zal het echt pas na zijn 17de aankunnen
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Nog even op je tanden bijten, die 2 jaar overleef je wel. Als ze jou toelaten moeten ze ook anderen toelaten die misschien toch minder gemotiveerd zijn, maar die het alleen maar spannend lijken om te doen. Het is soms moeilijk het kaf van het koren te scheiden, en dan mag gewoon niemand meedoen voorlopig. Of de bondsscheidsrechters zover krijgen dat ze een actie beginnen voor je