Wat doe je als scheidsrechter als je een overtreding in de cirkel van je collega ziet?

Als scheidsrechter mag je niet fluiten in de cirkel van je collega. Maar hoe reageer je nu als je een duidelijke overtreding ziet in de cirkel van je collega, en je collega-scheidsrechter heeft niets gezien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hockey
5.4K

Antwoorden (3)

Met je hand de juiste beslissing aangeven, en anders mag je wel op de helft van de andere scheids fluiten hoor als jij het beter kan zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet gewoon fluiten en uitbeelden aan je collega wat je gezien hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste, je mag NOOIT fluiten in de cirkel van je collega, maar dat weet je al. Eigenlijk hoor je ook geen ongevraagd advies te geven, dus in principe doe je niks. Als je collega je aankijkt of actief om hulp vraagt dan geef je wel aan wat je hebt gezien, niet door te fluiten maar door middel van een handgebaar. Het is misschien vervelend om niet te kunnen fluiten voor een overtreding die jij wel hebt waargenomen, maar het mag echt niet. Goede communicatie met je collega is daarom belangrijk, kijk regelmatig (in ieder geval elk dood spelmoment) even naar elkaar om te kijken of de ander wat aangeeft, en spreek dat ook voor de wedstrijd met elkaar af. Het komt op de lagere niveau's regelmatig voor dat publiek, coaches of spelers aan jou vragen om te fluiten terwijl de overtreding werd begaan in de cirkel van je collega. Als dat gebeurt, leg dan gewoon uit dat het niet jouw cirkel is en dat je daar niet mag fluiten, en daar hebben ze zich bij neer te leggen. Andersom komt ook voor, als je in de cirkel van je collega fluit dan zul je ook vaak commentaar krijgen dat je daar niet mag fluiten.