Hoeveel soorten hockeysticks zijn er?

Ik zit op hockey maar weet niet hoeveel soorten hockeysticks er zijn!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hockey
2.2K

Antwoorden (1)

Door te varieren met materiaal, stijfheid, kromming en de vorm van de haak kan je komen tot een bijna oneindige hoeveelheid soorten hockeysticks. hier onder vind je de varianten uitgelegd.

Materiaal
Er zijn 2 qua materiaal soorten sticks:
- composite sticks: volledig kunststof sticks
- houten sticks (bijna altijd versterkt met kunststof vezels), met name sterk binnen de jeugd sticks

Stijfheid
Sticks zijn niet allemaal even stijf: de gebruikte kunststofvezels en de manier waarop die vezels verwerkt zijn bepalen de stijfheid van een stick. Een stijvere stick heeft meer power dan een minder stijve stick, maar geeft uiteraard een ander gevoel. Om de verschillen in stijfheid zichtbaar te maken worden door de diverse merken verschillende indicatoren gebruikt om de stijfheid van de stick aan te duiden. Deze indicatoren vind je terug op vrijwel iedere kunststof stick.

Gewicht
Een stick mag tussen de 340 gram en 737 gram wegen. Sticks worden in verschillende gewichten gemaakt.

Haak

De haak van de stick wordt in verschillende “vormen” gemaakt.
We onderscheiden de volgende typen :

Midi: De Midi-haak is ongeveer ½ inch langer dan de shorti en biedt door het grotere oppervlak voordelen bij de aanname van een pass.

Maxi: De Maxi-haak heeft een groter oppervlak en biedt daardoor meer controle bij de aanname.

Hook: J-vormige haak met groot oppervlak dus voordelen bij de balhandeling.

Kromming
Alle hockeysticks zijn naar binnen toe gebogen.
Deze kromming van de stick wordt ook wel “bending” genoemd en wordt uitgedrukt in millimeters..
De kromming van de meeste sticks ligt tussen de 16 en 25 mm.