als wielrenner 1 de berg op rijdt en wielrenner 2 ook aleen wielrenner 1 gaat de afdaling in en wielrenner 2 klimt nog dat groeit het gat toch ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, dat gat groeit dan.
Echter, op het moment dat wielrenner 1 beneden is, is wielrenner 2 nog bezig met de afdaling. Op dat moment krimpt het gat weer tot de oude afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er van uitgaande dat de start en finish op dezelfde hoogte zijn en de berg daartussen ligt zal het gat bij de finish even groot zijn als bij de start, wanneer de renners na elkaar starten. Of, wanneer de ene renner een voorsprong heeft dan zal het gat even groot zijn als er tijdens de klim + afdaling niets gebeurd.

Andere antwoorden (7)

Ja, dan groeit de afstand tussen de twee wielrenners. Het is zaak voor wielrenner 2 om sneller te dalen dan 1 om het gat weer dicht te rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het fysieke gat misschien wel maar het tijdsgat niet. (ervan uitgaande dat de wielrenners even goed zijn en na elkaar starten). Nr. 1 gaat snel heuvel af terwijl nr 2 nog langzaam stijgt waardoor nr 1 uitloopt maar als nr 2 ook heuvel af gaat gaan ze weer gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt. Maar het gaat om het moment dat wielrenner 2 de daling inzet. Als hij harder naar beneden gaat, haalt hij hem weer in.

Toegevoegd na 7 minuten:
Of hij komt gelijk. Het gaat om de snelheid in totaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de renners met een snelheid van 18km. per uur klimmen, dan is dat 18000:3600(sec)=5 m. per sec.
Stel het gat is 10sec. dan is de afstand 50 meters. Als de voorste renner gaat afdalen met 72 km. per uur, dan wordt zijn snelheid dus 20 meters per sec. Na 10 seconden begint renner 2 af te dalen met 72km. per uur en is de snelheid weer gelijk en de afstand nog steeds 10 sec. Nu is de afstand 10x20=200meters.
Dus de afstand in tijd is gelijk gebleven, maar de afstand in meters is groter geworden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer duidelijk! +
nee, dat gat groeit niet: het wordt nl aangegeven in tijdverschil ongeacht de afstand. het zou heel vervelend zijn om op het verschil in afstand af te gaan want dan verandert dat steeds bij hoogte en snelheidsverschillen.bovendien is 100m afstand met 12% klim heel veel verschil met 100m met 12% afdaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat wielrenner 1 beneden is en weer vlak rijdt krijgt wielrenner 2 de kans het gat in te halen door sneller te gaan als zijn tegenstander tijdens de afdaling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gat zegt totaal niets. Zo is een gat bergaf van 1000 meter soms een paar seconden terwijl het bergop een paar minuten kan zijn.