Is het keto dieet geschikt om je gewicht te onderhouden?

Ik wil mijn gewicht behouden, maar tegelijkertijd het vetpercentage iets verlagen. Met keto gebruik je vet als primaire brandstofbron. Bij een normaal dieet zou je onder je behoefte moeten eten om af te vallen.

Is het keto dieet geschikt om je gewicht te behouden en tegelijkertijd je vetpercentage te verlagen zonder af te vallen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
2.6K
Amadea
8 jaar geleden
Lijkt mij van niet. Hoe kan je nou je vetpercentage verlagen door méér vet te gaan eten?
Ritsuka
8 jaar geleden
het keto dieet is een medisch dieet wat je onder begeleiding van een arts volgt bij bepaalde vormen van epilepsie.
Als jij je vetpercentage wilt verlagen, moet je gewoon zorgen voor een klein kcal tekort, in combinatie met voldoende eiwitten eten en krachttraining om je spieren te behouden.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Amadea, de theorie achter het ketodieet is niet dat je vet éét als prmaire energiebron, maar dat je zodanig eet dat het lichaamsvet als primaire energiebron wordt gebruikt. Het risico van het ketodieet is dat je verdraaid goed moet oppassen dat het lichaam geen eiwitten en spiervezels gaat gebruiken als energiebron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag niet reageren als je geen verstand hebt van dieeten/sport.
tinus1969
8 jaar geleden
@Amadea, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, alles wijst er op dat dit waar is. Plat gezegd: Als koolhydraten eet sla je dit op als vet; als je vet eet, verbrand je dit. Er is een solide theorie die zegt dat dit komt door het effect van insuline: insuline stimuleert vetopslag -en koolhydraten stimuleren insulineproductie.
tinus1969
8 jaar geleden
@Cryofiel, dit valt wel mee. Je moet gewoon zorgen voor adequate eiwitinname, dan worden er geen spieren afgebroken. EliasZ, ik denk niet dat er een echt antwoord te geven is, maar je zelf zult moeten uitproberen wat er bij jou gebeurt.
Amadea
8 jaar geleden
Doe dat dan alsjeblieft wél onder dokterstoezicht, EliasZ. Je zult anders niet de eerste sporter zijn die aan een hartaanval bezwijkt...
Cryofiel
8 jaar geleden
Mijn excuses, ik zal niet meer reageren. Vraagsteller stelt geen prijs op inzichten die niet stroken met de zijne. Nogmaals mijn excuses voor het toevoegen van een gezichtspunt. Ik begrijp nu dat dat niet mag. Alleen het gezichtspunt van de vraagsteller mag juist zijn, al het andere is bij voorbaat onjuist, ongeacht eventuele argumenten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wanneer je het keto dieet volgt en tegelijkertijd onder je onderhoud eet (wat je normaal doet om vet te verliezen), zul je nog sneller je vetpercentage verlagen, maar ook gewicht verliezen. De vraag is of je vetpercentage ook verminderd als je op je onderhoud eet en daarbij krachttraining blijft doen? Met als doel dus gewicht behouden en tegelijkertijd vetpercentage verlagen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel De reactie was niet persoonlijk op jou gericht.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat een prima inzichten, EliasZ! Op die manier *moet* het werken. Wat anderen ook zeggen, je verlaagt zo je gewicht EN je vetpercentage. Wat er gebeurt als je op je onderhoudsniveau eet en tegelijk aan krachttraining doet kan ik je natuurlijk niet vertellen, want ik heb totaal geen verstand van zaken.
Ritsuka
8 jaar geleden
als je eiwitten eet, zit je niet in ketose volgens mij.
Als je een overschot aan vet eet (boven je behoefte) dan word dit gewoon opgeslagen.
Als jij alleen koolhydraten zou eten, maar je eet onder je behoefte, dan val je af.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik eet momenteel gemiddeld 50% koolhydraten, 20% eiwitten en 30% vet, ik eet rond onderhoudsniveau en doe aan krachttraining (en wat cardio), en ik merk dat mijn vetpercentage aan het dalen is.
Dus je hoeft niet per se in ketose te zitten. Als je kijkt naar allerlei stammen op de wereld die onderzocht zijn en een goede gezondheid en goed BMI hebben, zie je dat er een hele grote variatie in macro's mogelijk is. Inuit eten veel vlees, in Afrika zijn stammen die hoog in vet zitten, in het Amazone gebied zijn stammen die 95% koolhydraten eten. Ik kan de namen van de stammen er wel bij zoeken als je interesse hebt, dat heb ik ergens in een boek staan.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Eliasz, dank voor die laatste opmerking. Zo kwam jouw eerdere opmerking namelijk wel over. Fijn dat je dat hebt rechtgezet.
Ritsuka
8 jaar geleden
Deze persoon is momenteel een keto dieet aan het volgen en haar ervaringen ermee aan het posten. Misschien heb je er wat aan en kun je haar vragen stellen: https://www.facebook.com/jeanetwolfcom?fref=nf
tinus1969
8 jaar geleden
@Amadea, ik wete niet hoe je aan die specifiek waarschuwing mbt een hartaanval komt -maar een ketogene dieet maakt dat risico mss juist kleiner (oa ivm gunstig effect op cholesterol).
Amadea
8 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld het Atkinsdieet, wat een voorbeeld is van een ketogeen dieet. De kans dat je cholesterolgehalte hoger wordt is groter naarmate je dat dieet langer volgt, met daarbij komend de grotere kans op hart- en vaatziekten.
Ritsuka
8 jaar geleden
https://www.facebook.com/alan.aragon.796/posts/10154107656639992
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Ik heb de vraag nog eens gesteld in de bodybuilding community, waar de meningen ook verdeeld zijn. Er zijn genoeg gevallen waarbij mensen aankomen en tegelijkertijd in vetpercentage verminderen. Dus waarom zou je met een Keto dieet, waarbij je verbranding stimuleert, niet je vetpercentage kunnen verlagen terwijl je op je onderhoud eet en dus in feite
hetzelfde gewicht behoudt. One way to find out, let's start tomorrow. By the way heb een gezond gewicht (80kg) bij 1.85m en vetpercentage van rond de 13%.
Ritsuka
8 jaar geleden
http://www.nih.gov/news/health/aug2015/niddk-13.htm
Cryofiel
8 jaar geleden
Nu ken ik de vetpercentages niet uit mijn hoofd - maar is een vetpercentage van zo'n 13% niet heel gezond?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Cryofiel Een vetpercentage van 13 tot 18 procent is gezond voor mannen. Bij mannelijke topsporters ligt dit percentage rond de 5-10%. Vanaf 10% en lager wordt de spierdefinitie heel goed zichtbaar, met name de buikspieren.
tinus1969
8 jaar geleden
@Amadea. Uit onderzoek blijkt, dat je cholesterol OMLAAG gaat als je Atkins cq low-carb eet. Dat komt, omdat cholesterol door je lever wordt gemaakt van -verrassend genoeg- overtollige koolhydraten.

Antwoorden (2)

Ja en Nee. Je kunt de principes van een ketogeen dieet gebruiken, maar dan niet zo strikt en zwaar en langdurige dat je in een permanente staat van ketose blijft hangen. Dat is op den duur waarschijnlijk ongezond. Het beste kan je naar moderne en steeds meer gesteunde inzichten koolhydraat arm gaan eten met daarbij een voldoende inname van eiwitten en vetten. Eet dus ruime hoeveelheid groenten, flink gevarieerd, matig vlees en dat hoeft niet perse mager te zijn. Eieren. Vis , liefst vette vis. Fruit, maar niet te veel druiven en ande suikerrijke fruit. Eet geen tarwe, rijst, pasta,s , brood absoluut geen suiker, geen koekjes, geen in de fabriek gemaakte dingen. Beweeg voldoende en zo mogelijk iets meer als dat in redelijkheid kan. Je krijgt iets meer spiermassa, terwijl je vet verliest. Je gewicht stabiliseert op een bij jou passend optimum. Geen melk, maar wel kaas of kwark.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals elk dieet waarin je een belangrijke voedingsgroep helemaal weglaat, zul je ook van het keto-dieet kunnen afvallen. Je moet alleen heel goed oppassen dat je inderdaad vet gaat verbranden en geen eiwit (spiermassa) want dat doet je lichaam ook graag. (Of liever : ook niet graag, maar zonder direct bruikbare brandstof zal het wel íets moeten). Het is een misverstand dat alle koolhydraten worden omgezet in vet ; alleen tevéél geconsumeerde koolhydraten slaat je lichaam op. Dus als je eet wat je gebruikt of heel iets minder, ze eet voor je actief wordt / moet zijn en kiest voor goede langzame koolhydraten die hun suiker langzaam afgeven, is er geen vuiltje aan de lucht om normaal te blijven eten.

Of je het prettig vindt om in ketose te verkeren (de situatie waarbij je dus geen koolhydraten eet maar in plaats daarvan slechts eiwit en vet) verschilt van persoon tot persoon. Niet iedereen kan goed functioneren in ketose; je wordt er ongelofelijk lamlendig van. Je lichaam voelt dat het ondervoed is, en wil rusten. Er zijn aanwijzingen dat ketose het cortisol en adrenaline (stresshormonen) in het lichaam kan verhogen als je lange tijd in ketose verkeert. Dit kan zorgen voor ondermeer schildklierproblemen en een hoge bloeddruk. Als je daar al problemen mee hebt, niet aan een ketogeen dieet beginnen.

Belangrijk bij een ketogeen dieet is dat je NIET al te actief bent, omdat je lichaam dan van de langzame vetverbranding overgaat op het verbranden van eiwitten en dus spieren. Een strikt Atkinsdieet heeft dan ook niet voor niets de bijnaam "luiemensendieet". ;-) (Spreekt mij ook wel aan hoor, moet ik zeggen, maar ik volg liever de klassieke methode).

Als je je vetpercentage iets wilt verlagen en afvallen, is een gewone combinatie van meer bewegen en minder eten echter afdoende, zonder rare fratsen te hoeven uithalen of je hele leven een incompleet dieet te moeten volgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om af te vallen, als "starter" zou het eventueel een optie zijn, maar om je gewicht bij te houden (dus levenslang) moet je wel HEEL erg sterk in je schoenen staan. En buitengewoon alert zijn. Want hoewel je met dierlijke producten en de meeste (groene) groenten best veel keus hebt, blijven er heel veel dingen die je dan in principe ook nooit meer mag hebben.