Is het keto dieet geschikt om je gewicht te onderhouden?

Ik wil mijn gewicht behouden, maar tegelijkertijd het vetpercentage iets verlagen. Met keto gebruik je vet als primaire brandstofbron. Bij een normaal dieet zou je onder je behoefte moeten eten om af te vallen.

Is het keto dieet geschikt om je gewicht te behouden en tegelijkertijd je vetpercentage te verlagen zonder af te vallen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja en Nee. Je kunt de principes van een ketogeen dieet gebruiken, maar dan niet zo strikt en zwaar en langdurige dat je in een permanente staat van ketose blijft hangen. Dat is op den duur waarschijnlijk ongezond. Het beste kan je naar moderne en steeds meer gesteunde inzichten koolhydraat arm gaan eten met daarbij een voldoende inname van eiwitten en vetten. Eet dus ruime hoeveelheid groenten, flink gevarieerd, matig vlees en dat hoeft niet perse mager te zijn. Eieren. Vis , liefst vette vis. Fruit, maar niet te veel druiven en ande suikerrijke fruit. Eet geen tarwe, rijst, pasta,s , brood absoluut geen suiker, geen koekjes, geen in de fabriek gemaakte dingen. Beweeg voldoende en zo mogelijk iets meer als dat in redelijkheid kan. Je krijgt iets meer spiermassa, terwijl je vet verliest. Je gewicht stabiliseert op een bij jou passend optimum. Geen melk, maar wel kaas of kwark.

Zoals elk dieet waarin je een belangrijke voedingsgroep helemaal weglaat, zul je ook van het keto-dieet kunnen afvallen. Je moet alleen heel goed oppassen dat je inderdaad vet gaat verbranden en geen eiwit (spiermassa) want dat doet je lichaam ook graag. (Of liever : ook niet graag, maar zonder direct bruikbare brandstof zal het wel íets moeten). Het is een misverstand dat alle koolhydraten worden omgezet in vet ; alleen tevéél geconsumeerde koolhydraten slaat je lichaam op. Dus als je eet wat je gebruikt of heel iets minder, ze eet voor je actief wordt / moet zijn en kiest voor goede langzame koolhydraten die hun suiker langzaam afgeven, is er geen vuiltje aan de lucht om normaal te blijven eten. Of je het prettig vindt om in ketose te verkeren (de situatie waarbij je dus geen koolhydraten eet maar in plaats daarvan slechts eiwit en vet) verschilt van persoon tot persoon. Niet iedereen kan goed functioneren in ketose; je wordt er ongelofelijk lamlendig van. Je lichaam voelt dat het ondervoed is, en wil rusten. Er zijn aanwijzingen dat ketose het cortisol en adrenaline (stresshormonen) in het lichaam kan verhogen als je lange tijd in ketose verkeert. Dit kan zorgen voor ondermeer schildklierproblemen en een hoge bloeddruk. Als je daar al problemen mee hebt, niet aan een ketogeen dieet beginnen. Belangrijk bij een ketogeen dieet is dat je NIET al te actief bent, omdat je lichaam dan van de langzame vetverbranding overgaat op het verbranden van eiwitten en dus spieren. Een strikt Atkinsdieet heeft dan ook niet voor niets de bijnaam "luiemensendieet". ;-) (Spreekt mij ook wel aan hoor, moet ik zeggen, maar ik volg liever de klassieke methode). Als je je vetpercentage iets wilt verlagen en afvallen, is een gewone combinatie van meer bewegen en minder eten echter afdoende, zonder rare fratsen te hoeven uithalen of je hele leven een incompleet dieet te moeten volgen. Toegevoegd na 1 minuut: Om af te vallen, als "starter" zou het eventueel een optie zijn, maar om je gewicht bij te houden (dus levenslang) moet je wel HEEL erg sterk in je schoenen staan. En buitengewoon alert zijn. Want hoewel je met dierlijke producten en de meeste (groene) groenten best veel keus hebt, blijven er heel veel dingen die je dan in principe ook nooit meer mag hebben.

Bronnen:
http://www.body-fitness.nl/content/voeding...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100