Als ik een DVD afspeel in de PS3 krijg ik boven en onder een zwarte balk, maar op TV is diezelfde film beeldvullend. Hoe kan dit?

Het beeld van een film op de PS3 afgespeeld is dus kleiner dan wanneer diezelfde film op TV is. Is dit een kwestie van een instelling? Of kan ik de film niet beeldvullend krijgen als ik een DVD afspeel in de PS3?

Weet jij het antwoord?

/2500

Bedoel je met op TV, door RTL/SBS uitgezonden? Dat klopt, die knippen vaak de randen van de film er af zoals hij origineel in de bioscoop te zien was en gefilmd is. Op DVD's en Blu-ray's vooral wordt tegenwoordig vaak het originele aspect ratio behouden. Dit heeft tot gevolg dat je boven en onder zwarte balken krijgt, ook op je "breedbeeld" televisie. Bioscoopbeeld is vaak namelijk 2.39:1 (21:9) dus veel breder dan jouw breedbeeld. Mensen snappen dit vaak niet, maar zo is de film dus zoals hij hoort. Toegevoegd na 27 minuten: Heel soms zie je tegenwoordig dat ook tv-zenders films op de juiste manier, dus met balken onder en boven uitzenden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100