Als ik een DVD afspeel in de PS3 krijg ik boven en onder een zwarte balk, maar op TV is diezelfde film beeldvullend. Hoe kan dit?

Het beeld van een film op de PS3 afgespeeld is dus kleiner dan wanneer diezelfde film op TV is. Is dit een kwestie van een instelling? Of kan ik de film niet beeldvullend krijgen als ik een DVD afspeel in de PS3?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Bedoel je met op TV, door RTL/SBS uitgezonden? Dat klopt, die knippen vaak de randen van de film er af zoals hij origineel in de bioscoop te zien was en gefilmd is. Op DVD's en Blu-ray's vooral wordt tegenwoordig vaak het originele aspect ratio behouden. Dit heeft tot gevolg dat je boven en onder zwarte balken krijgt, ook op je "breedbeeld" televisie. Bioscoopbeeld is vaak namelijk 2.39:1 (21:9) dus veel breder dan jouw breedbeeld. Mensen snappen dit vaak niet, maar zo is de film dus zoals hij hoort.

Toegevoegd na 27 minuten:
Heel soms zie je tegenwoordig dat ook tv-zenders films op de juiste manier, dus met balken onder en boven uitzenden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ze knippen randen van de film af, dus beeld informatie! Zo'n bioscoopformaat tv is leuk maar dat betekent dat je met 16:9 en 4:3 materiaal (bijna alles op tv) enorm veel moet stretchen of dat je links en rechts enorme zwarte balken hebt. Als je meer 21:9 films kijkt dan televisie is het het overwegen waard, anders lijkt het me een hel. Ik stoor me totaal niet aan de balken boven en onder als ik een keer een bioscoopfilm kijk. Ik vind de balken bij link rechts bij 4:3 materiaal minder, maar nog altijd beter dan stretchen. Wat jij bedoelt gebeurt ook wel er wordt dan 16:9 bron materiaal naar 4:3 gedrukt en als zodanig verstuurd met een code erbij die door 16:9 televisies wordt gebruikt om het signaal weer terug te rekken naar 16:9. Op oude 4:3 tv's heb je dan een omhoog gestretchette uitzending.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, dank, helder. Het viel me vooral op toen ik gisteren op TV een film keek die ik op DVD heb. Dan is het beeld ineens een stuk kleiner als je de DVD kijkt. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zo kan je het ook zien. In realiteit heb je nu het volledige frame te zien zonder dat er informatie verloren gaat. Zoals de regisseur het bedoeld heeft. Zonder dat iemand er met zijn vieze poten aan heeft zitten knippen. Als je er echt niet tegen kan zwarte balken in beeld te hebben kan je kijken of je tv kan stretchen (waardoor je een raar beeld krijgt) of in te zoomen zodat zowel de balken als een deel van de film buiten beeld valt(ongeveer hetzelfde als ze bij de tv doen). Dus een beetje rommelen met de knop die deze dingen geeft regelt 16:9 / 4:3 / just / zoom 1/ zoom 2/auto.