Zijn rookstaven legaal?

Zijn rookstaven legaal? Zoja, waar kan je ze kopen? :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
7.5K

Antwoorden (1)

In principe niet. Het is vuurwerk, en voor zover dat al is toegestaan, mag je dat alleen om en round Oud & Nieuw afsteken. Een uitzondering zijn de rookeffecten voor bijvoobeeld modelbouw en decorbouw, alsook waarschuwingsrookpotten voor schepen en vliegtuigen, maar die zijn in de regel erg prijzig en moeilijk verkrijgbaar. Bij alle vormen van rookbommen komen schadelijke en kankerverwekkende stoffen vrij, en bij gebruik van bijvoorbeeld relletjes of massa-bijeenkomsten kunnen ze de boel flink in het honderd schoppen. Dat zijn de voornaamste redenen dat rookbommen in principe voor de gewone consument niet zijn toegestaan.

Wat je in Nederland kunt krijgen is dus lang niet in alle omstandigheden legaal, en in het buitenland kun je zwaarder spul krijgen dat hier sowieso verboden is. Niet geheel toevallig loopt een groot deel van de links die je via google vindt dood omdat de shops in kwestie, om welke reden dan ook, niet bestaan. Het toch niet helemaal legaal zijn van de handel kan daar een goede reden voor zijn.

Ik heb hier een link gevonden die het nog doet. voor zolang als het duurt. Op de site echter geen woord over legaliteit.