Als je sterkere spieren wilt en spieren met uithoudingsvermogen, wat kan je dan het best doen?

Bv. is 2 series van 15 het beste met gewichten, of 3 series van 12, of 3 series van 15? of...?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Ik denk dat je 'kracht uithoudingsvermogen' bedoeld. Dit zijn twee termen: kracht en uithoudingsvermogen. Dat wil zeggen dat je kracht gaat realiseren gedurende een lange tijd, wat tegelijk ook vet verbrandt.

Hier volgt een schema van wat je traint:
2-6 herhalingen = kracht
6 - 12 herhalingen = massa (hypertrofie)
12 - 20 herhalingen = uithoudingsvermogen

Wat jij moet hebben is de derde (12 tot 20, maar het liefst 15-20)

intensiteit: 60% van de 1RM
omvang: 3 sets 15-20 herhalingen
dichtheid: 45 sec rust
duur: training duurt ongeveer 1 uur en 15 min
uitvoering: 1-0-1 dus 1 sec op en 1 sec neer.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Het doel is om zuurstofopname in je spieren te verhogen zodat weerstanden langer en makkelijker vol te houden zijn. Deze training is gericht op relatief laag gewicht met veel herhalingen.
Met 15 - 20 herhalingen bedoel ik dan niet dat je na die 20 bijvoorbeeld nog makkelijk 3 herhalingen bij kan doen. Als er 20 herhalingen staat, betekent ook dat je net die 20 kan halen.
Wanneer je bijvoorbeeld na een week makkelijk 25 haal, dan zal ik gerust een paar kilo's zwaarder pakken waardoor je weer op die 20 zit. Zo bouw je het steeds op.
Let wel op dat wanneer je een spiergroep je hebt getraind, 48 rust moet geven (om de dag trainen). Dit heeft te maken met 'supercompensatie' (zoek maar eens op wat het is, heel interessant).

Andere antwoorden (1)

Weinig herhalingen mt zwaardere gewichten (gewicht zo zwaar dat je net 10-12 herhalingen kan doen) zorgt voor sterkere en dikkere spieren.
Het beste is dan iets van 3 setjes te doen, telkens minuutje rust ongeveer.

Voor meer uithoudingsvermogen kun je beter iets lichtere gewichten doen, en dan meer herhalingen.
Maar als je echt met gemak 50 herhalingen kunt doen, dan is je gewicht te licht.
Ritsuka