Wat is het beste na het sporten: warm of koud douchen?

Kun je beter warm of koud douchen na het sporten tbv de spieren?
Is daarbij verschil tussen de warmte van de douche en kracht- of cardiotraining?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er is geen verschil tussen warm en koud wate voor herstel na het sporten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19620926 Voor het gevoel van de mensen die meededen met het onderzoek leek een koud bad en actief herstel beter, maar in de praktijk was er geen significant verschil met herstel. Toegevoegd na 2 minuten: Ook bij dit onderzoek was er slechts een gevoel van verbetering bij herstel, maar geen verschil in de praktijk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24531433 Het is dus maar net waar je voorkeur ligt. Een wisseldouche of bad kan lekker verfrissend zijn, maar een warme douche is dus ook prima. Een goede warming up en cooling down is belangrijker voor herstel, en wat je voor en na die tijd eet (herstel glycogeenvoorraad en repareren spieren)

Zonder cooling-down is het vooral belangrijk niet een te koude douche te nemen. Je spieren kunnen hierdoor verkrampen en je hele erge spierpijn opleveren. Met cooling-down maakt het niet zo veel uit. Zelf houd ik het toch altijd bij een lauwe douche omdat ik bang ben voor het verkrampen van mn spieren en als danser is dat erg vervelend. Doe vooral wat goed voelt en je merkt het snel genoeg als iets niet lekker voelt. Zelf had ik drie dagen spierpijn na een koude douche en daarna heb ik het nooit meer gedaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100