Wat geeft meer resultaat: 10 min intensief fitnessen of 20 min normaal?

Hierbij heb ik het over:

- crosstrainer;
- roeitrainer;
- loopband enz.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kun je niet zeggen, je moet namelijk een drempel over van inspanning gedurende een bepaalde tijd... Daar zijn formules voor in de fysiologie... Dus dat kun je zo sec niet zeggen... Het is niet zo maar te zeggen, je geeft veel te weinig informatie om een goed antwoord te kunnen geven...

Wat bedoel je precies met resultaat? Hieronder kun je hopelijk je antwoord vinden. Fitness kan worden ingezet voor 3 doeleinden: 1. Verbeteren van de conditie 2. Vetverbranding 3. Opbouw van de spieren 1. Verbeteren van de conditie: Fietsapparaten zijn uitermate geschikt hiervoor, o.a. de fiets, step, crosstrainer, roeiapparaat, en de hardloopband. 2. Vetverbranding: De bovengenoemde apparaten kunnen ook gebruikt worden voor vetverbranding. Dit ligt aan de intensiviteit van je training. Voor vetverbranding train je het best op een hartslag die op 60% of 70% ligt van je maximale hartslag. De maximale hartslag ligt ruwweg 220 min je leeftijd. VB: 60 a 70% van 220 - 30jr = 114 a 133 slagen per minuut. 3. Opbouw van de spieren: Voor spieropbouw wordt uitsluitend gebruik gemaakt van gewichten. Intensief gebruik hiervan zorgt ervoor dat de spieren groeien. Dit hangt wel samen met vetverbranding.

In het begin moet je opbouwen en is intensief te drastisch. Als je eenmaal op een heel erg goed niveau zit kan je intensief trainen. En dan ga je door tot het uiterste en train je over je vermoeidheid heen. En bij normaal blijf je in een rustig ritme. Dan zal intensief trainen meer resultaat geven.

Beiden geven geen (niet het gewenste) resultaat. Resultaten zijn pas te boeken bij inspanning van ten minste(!) 20 minuten! Je zult er dus langer dan 20 minuten voor moeten uittrekken. Hoe intensiever de training, deze te effectiever. Het meest effectief (t.o.v. conditie-training) is interval training: hierbij laat je je hartslag pieken voor een bepaalde duur en vervolgens breng je je hartslag voor korte duur weer omlaag. Dit wordt gedurende langere periode aangehouden (b.v een half uur interval- training). Zo kun je conditionele oefeningen (roeitraining) afwisselen met spiertraining en een hele goede allround training realiseren die ook daadwerkelijk zijn vruchten afwerpt! Wel meerdere keren per week. met 1 x in de week (een half uur!) ga je het niet redden. Een goede training heeft wel 3 xper week nodig om zijn effect te laten zien! Gun het die tijd.

De 20 min normaal en frekwent zal op lange termijn altijd een beter effekt hebben da een intensief opdrijven van je hartslag.

20 minuten normaal. Want je lichaam begint pas te verbranden na 20 min. Maar het best is intensief fitnessen voor MINIMAAL 20 min.

Interval training geeft het beste resultaat. Even flink doorgaan op hoge snelheid tot je buiten adem bent. Daarna in een kalm tempo doorgaan totdat je adem weer helemaal normaal gaat. En dan weer overnieuw. Herhaal dat een aantal maal.

Dank voor je toelichting in de reacties onder je vraag. Het allerbelangrijkste is iets te doen dat je *leuk* vindt. Een voorbeeld. Spinning is in principe beter om af te vallen en conditie op te bouwen dan de hond uitlaten. Maar als jij spinning helemaal niet leuk vindt, ga je er met tegenzin naartoe. Je moet jezelf elke keer weer dwingen om naar de spinning-les te gaan. Dat houd je niet langer dan een paar maanden vol. Daarna zakt het weg, je gaat steeds minder, tot je het opgeeft. Als jij het dus veel leuker vindt om honden uit te laten dan om te spinnen, zul *jij* (niet jouw buurvrouw, niet ik) van het uitlaten van honden meer afvallen, en meer conditie opbouwen, dan van spinning. Puur omdat je het *leuk* vindt om honden uit te laten, zodat je dat steeds opnieuw zult doen. Je zult er tijd voor vrijmaken, je zult je niet laten tegenhouden door een paar spetters regen. Je bent gemotiveerd. En dus ga je door. Nu is dit wellicht een wat extreme vergelijking, maar het geeft wel aan dat je iets moet vinden dat bij je past. Dat je kunt volhouden, ook volgend jaar, ook in 2012, ook daarna. Inhoudelijk ingaand op je vraag kan ik zeggen dat een bepaalde *duur* (per keer, welteverstaan) belangrijker is. De eerste tijd gebruik je nog de glucosevoorraad in je lichaam. Die is namelijk snel en makkelijk aanspreekbaar, en kan ook snel en makkelijk weer worden aangevuld. Je zult er niet veel van afvallen. Ga je langer achtereen door met sporten, dan is de glucose op, en ziet je lichaam zich gedwongen tot het aanspreken van de vetvoorraad. Voor de conditie is een intervaltraining heel erg goed. Overigens kun je bij elke sport wel een intervalvariant bedenken - of het nu gaat om spinning of het uitlaten van de hond, of elke andere vorm van beweging. Voor intervaltraining is het wel heel belangrijk dat je het heel geleidelijk aan opbouwt, zeker als je nu een "uitgeputte slappe vetzak" (sorry) bent. Tot slot: integreer je beweging in je normale leven. Ook dat maakt het veel eenvoudiger, het vol te houden. *Moet* je bijvoorbeeld eens per week met de auto inkopen doen? Kan dat niet drie keer per week steeds een beetje, op de fiets of lopend? *Moet* je met de auto naar je werk? Als dat dan toch moet, *moet* je die auto zo dicht mogelijk bij de ingang van het gebouw parkeren? Kijk eens een week lang naar alle mogelijkheden om méér te bewegen bij de normale bezigheden. Je zult verbaasd zijn over de mogelijkheden die je zó kunt doen, zonder dat het tijd kost. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100