Hoe vaak moet een HIIT-training (intervaltraining) per week?

Ik wil een HIIT-training gaan doen. Hoe vaak moet je dit per week herhalen voor het optimale resultaat. Hoe zit het met rustdagen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
2K

Het beste antwoord

Je MOET dit niet doen hoor, je mag dit doen als je dit leuk vind.
Maar over het algemeen word maximaal 2-3x aangeraden, niet vaker, dan is het te zwaar voor je lichaam.
dus je zou kunnen zeggen maandag, woensdag en vrijdag.

Toegevoegd na 43 seconden:
En optimaal resultaat? niet te beantwoorden zonder te weten wat jij als resultaat wilt zien.
Betere conditie? meer spieropbouw? vetverbranding?
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vooral wil ik het voor het opbouwen van m'n conditie, en daarbij gewichtsverlies zou ook wel prettig zijn. Door deze vraag te stellen welke hoeveelheid het optimale resultaat zou geven. Elke dag bijvoorbeeld, wanneer het lichaam dit aan zou kunnen. Maar hieruit kan ik opmaken dat dit voor HIIT niet de juiste werkwijze is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder wil ik trouwens ook meer spieropbouw hoor. Maar ik ben mij er van bewust dat HIIT hier niet de juiste methode voor is. Aangezien de oefeningen hierdoor sneller en daarmee slordiger uitgevoerd worden. Dit kan juist averechts werken, en blessures veroorzaken.
Ritsuka
10 jaar geleden
Het belangrijkste is de goede houding.
Je voert de oefeningen inderdaad sneller uit, maar je moet eerst zorgen dat je het GOED uitvoert. Als je het goed uit kunt voeren, kun je werken aan sneller uitvoeren.
Zodra je vermoeid bent en je voert de oefening maar halfslachtig of slordig uit, moet je stoppen. Voor spieropbouw kun je beter krachttraining doen.
Wat ik nu zelf doe is afwisselen. Ik doe ma, wo, vrij krachttraining, en di, do en za cardio (in mijn geval hardlopen).
Zo ben ik elke keer 30-45 minuten actief bezig.
Hier kun je je HIIT trainingen in verwerken, even kijken hoe je lichaam er op reageert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben pas weer een beetje serieuzer begonnen met krachttrainen, dit wil ik ook 3x kn de week doen. Even uitzoeken nog welke dagen alleen. Ik zat inderdaad te denken aan de dagen die jij aangaf. Alleen ben ik bog zoekende naar een goede schema voor de krachttraining.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je kunt kijken naar Stronglifts 5x5 (is ook als app)
Hier staat ook vanalles: http://www.bodybuilding.com/fun/find-a-plan.html
Uiteindelijk is het vooral belangrijk dat je regelmatig gaat, en het niet te moeilijk maakt. Hier zie je een lijst van goede oefeningen om meerdere spieren ineens te trainen: http://list25.com/25-faster-muscle-building-exercises/
Voor goede uitleg moet je op Youtube kijken, staan wel uitleg filmpjes,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor alles!

Andere antwoorden (1)

Tussen HIIT - Trainingen wordt aangeraden om 1 rustdag in te lassen. De naam zegt het al het is High Intensity en vraagt dus veel van je lichaam. Om je lichaam te laten herstellen en overbelasting te voorkomen is die dag rust erg belangrijk.