Hoelang bestaat de term 'ultras' al?

Had er sinds een paar maanden nog nooit eerder van gehoord namelijk

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

De Ultrasgroeperingen zijn in de jaren vijftig (1950-1959) in Kroatië opgekomen. In de jaren zestig (1960-1969) kwamen er steeds meer, met name in Italië en daarna in de rest van Europa.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus ze bestaan al zo'n 55 à 65 jaar.
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Het lijkt nu bijna of het een politieke beweging is. Wellicht kun je dit toevoegen uit je bron:
"Ultras zijn supporters, van meestal voetbalclubs, die zeer fanatiek zijn. Deze zijn bekend door hun non stop gezang, zowel voor het eigen team als tegen de tegenstander. Verder maken ze gebruik van Tifo choreografie, compleet met veel vuurwerk en spandoeken. Ultras schuwen het uitdagen van de autoriteiten niet. De liederen worden meestal begeleid door drums en vaandels en de liederen worden aangezet door de zogenaamde Capo´s (leidinggevenden) door middel van microfoons bijvoorbeeld. De Ultras komen meestal voor in Europa. Sommige Ultra groepen hangen ook een bepaalde politieke stroming aan."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit komt me bekend voor... http://www.goeievraag.nl/sport-spel-recreatie/sporten/voetbal/vraag/547531/houdt-ultras
Antoni
9 jaar geleden
SimonV, dank voor de aanvulling! pompiedom, die eerdere vraag had ik niet gezien. Ja, de tekst van SimonV is hetzelfde als de tekst van het antwoord op die vraag!