Is er een operatie mogelijk voor lenigheid?

Klinkt misschien als een overdreven vraag, maar ik dans nu bijna 6 jaar, waaronder drie jaar klassiek ballet en drie jaar jazzballet. Ik baal alleen ontzettend dat ik niet lenig ben. Ik probeer zoveel mogelijk te rekken en strekken, om misschien mijn spieren wat langer te krijgen, maar ik zie/merk geen vooruitgang.
Als ik leniger was geweest, had ik graag een dansopleiding willen doen en er ook echt iets mee willen doen later, wat nu dus niet kan.

In mijn dansgroep ben ik ook de minst lenige.
Ik kan bijvoorbeeld niet mijn tenen aanraken als ik met benen gestrekt sta, ik kom hierbij maar net tot mijn knieën.
Ook als ik sta en mijn been (gestrekt) in een hoek van 90 graden moet houden, kom ik maar tot 45 graden.

Ik heb er heel veel voor over om leniger te zijn en daarom vroeg ik me af of hiervoor operaties mogelijk zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
dagelijkse yoga hielp bij mij goed

Antwoorden (2)

Nee, operaties kunnen hier niet helpen. En je komt zo verschrikkelijk veel lengte te kort dat ook oefeningen nauwelijks verbeteringen zullen opleveren. Of je moet heel vaak je spieren scheuren (zoals ze in China wel hebben gedaan). Maar dat is in jouw geval nog niet eens voldoende. En bovendien krijg je dan vooral star littekenweefsel.
Ter vergelijking, ik ben 68, heb nóóit aan sport of gymnastiek gedaan, en ben stijf in vergelijking met anderen. Toch krijg ik mijn been 85 graden omhoog, en kom ik met gestrekte benen tot 5 cm van de grond.
Je zult dus een andere liefhebberij moeten zoeken.
10 jaar geleden
Nee, operaties om je leniger te maken bestaan niet. Dit zal je moeten bereiken door er veel tijd en energie in te stoppen. Dat kan door trainen, op de juiste manier.
Lenigheid is te trainen. Dit doe je met rek en strekoefeningen. Hiermee houd je de soepelheid in je spieren, krijg je een betere doorbloeding en word je steeds leniger. Doordat de spieren versterkt worden verbeterd ook je lichaamshouding. Neem drie keer per week even de tijd om wat rek en strek oefeningen te doen en je zult zien dat je al snel soepeler en krachtiger word.
Yoga bevat bekende rek en strekoefeningen, maar ook regelmatig fietsen, rennen en wandelen is goed voor het verstevigen en versoepelen van de spieren.
In de link vind je oefeningen die je kunnen helpen.