Shin splints door hardlopen met beenlengte verschil kun je dat oplossen met op maat gemaakte steunzolen?

Of heeft dat geen nut onder het hardlopen dat je verhoging bij de hak hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.2K

Het beste antwoord

Allereerst moet duidelijk zijn of het beenlengteverschil inderdaad de oorzaak is. Een beenlengteverschil is eerder normaal dan abnormaal, binnen zekere grenzen dan.
Met een steunzool is dat lastiger op te lossen dan met een verhoging van je schoenzool. Maar als het om minder dan een centimeter gaat, is het de vraag of je klachten er door zijn veroorzaakt. Daarbij speelt nog een rol of het een anatomisch of klinisch beenlengteverschil is. Anatomisch wil zeggen dat het been inderdaad in lengte verschilt, klinisch wil zeggen dat de benen wel even lang zijn maar dat er een verschil meetbaar is door bijvoorbeeld een scheefstand van het bekken of een geringe stand afwijking in je wervelkolom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een anatomisch beenlengte verschil van ongeveer 1 cm, en ik heb wel steunzolen in me schoenen maar met hardlopen gebruik ik ze niet.
Me kuiten heb ik nog nooit echt goed getraind dus daarmee ben ik nu ook begonnen. Alleen vroeg ik mij af of ik ook met hardlopen die steunzolen in moet doen om het niet nog erger te maken.
Want ik dacht dat het daar ook wel eens aan zou kunnen liggen. Ook ben ik in 3 maanden tijd te fanatiek begonnen maar nu wacht ik al voor de 2e keer een paar weken met hardlopen omdat het gewoon direct de eerste keer weer terug komt. Doet ook echt pijn aan de binnen kant van me schenen aan allebei de benen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het probleem in je te snelle opbouw zit. Of steunzolen in je sportschoenen hun werk goed kunnen doen betwijfel ik, maar je kunt het proberen. Shintsplint raak je wel kwijt maar dat kan wel even duren. Ga eerst eens gewoon tempo wandelen. Probeer 6km per uur te lopen wandelend. Train met intervallen, dus bijvoorbeeld na elke 500 meter wandelen, een paar honderd meter hardlopen. Meer niet. Je kunt op internet voldoende interval trainings schema's vinden.
Maar zo lang je klachten hebt, moet je aan de voorzichtige kant van die schema's blijven. Voor de rest, na het wandelen en lopen, koelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel, denk trouwens dat je gelijk hebt!
Veel te snel opgebouwd.... ik ga rustig verder over een paar weken.
Ik ga rustig opbouwen als de pijn helemaal weg is.