Wat is in Engeland het verschil tussen de League cup en de F.A. cup?

Uiteraard bedoel ik niet de vorm enz. van de bekers zelf, maar de toernooien.

10 jaar geleden
in: Voetbal
30.9K

Antwoorden (1)

Het gaat in beide gevallen om een knock-out toernooi. De FA-cup is voor alle teams in het 'English football league system': Premiership, Football League, Conference National, Conference South, Conference North enzovoort. Dit is te vergelijken met ons eigen KNVB-toernooi, daarin doen ook clubs mee uit alle niveau's.

De League cup (ook wel Worthless cup genoemd) is voor teams uit de Premiership en de teams in de Football League (Championship, League One, League Two). Dit toernooi is alleen maar voor de profclubs dus!

Daarnaast is het grootste verschil de prestige: de League cup wordt in Engeland niet echt serieus genomen, het is een echte 'troostprijs'. De grotere teams stellen dan een B of zelf C elftal op. De FA-cup heeft meer uitstraling en is tevens de traditionele seizoensafsluiter!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Dan vraag ik mij af, waarom men die League cup niet afschaft. Is het om het geld? Of puur om de traditie? Het Engels voetbal is al zo druk bezet. Er is zelfs geen winterstop. Ik vraag mij ook wel eens af, waarom men al in juli begint me voorronden Europaleaguevoetbal. Laten ze dan liever het aantal deelnemende clubs beperken..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord + @Cor: Zal toch een stuk traditie zijn, hier een interessant stuk over de League Cup en het evt. afschaffen daarvan: http://www.thescore.ie/debate-should-the-carling-cup-be-abolished-209213-Aug2011/