Wat voor vechtsport zou je me aanraden?

Wie o wie weet een vechtsport...

- Die zeer offensief is;
- Welke het lichaam vormt, versterkt en de conditie traint;
- Waarbij géén gebruik wordt gemaakt van wapens;
- Waarmee je iemand met weinig aanrakingen kan uitschakelen (dus geen worstelen ofzo);
- Waar een klein meisje veel schade mee aan kan richten;
- En nog leuk is om te doen ook...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Klinkt erg aggressief, ik vraag me af welke sport aan alle criteria voldoet, dus ik zal eens even op volgen klilkken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf geen suggesties?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zat aan Krav Maga en Jiu-Jitsu te denken, maar ik heb geen idee of het werkelijk wat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krav Maga lijkt me zeker wel wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het ook wel wat, afhankelijk van wat je precies wilt bereiken, het is meer gebaseerd op realistische aanvals- en verdedigingstechnieken, maar ook het jezelf verdedigen tegen een aanvaller met wapens komt ruim aan de orde, wat natuurlijk ook logisch is gezien de militaire achtergrond.

Het beste antwoord

Ik denk gelijk aan Krav Maga. Dit is een Israelische vechtsport en heeft als doel het uitschakelen van je tegenstander. En het liefst met 1 klap op een heel pijnlijk plekje :). Echt een hele goeie vechtsport! Zeker voor mensen die niet zo groot zijn zoals jij!

Toegevoegd na 3 minuten:
Het Krav Maga is een geschikte methode voor zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden om in relatief korte tijd te leren om te gaan met (levens-)bedreigende situaties, zoals bedreigingen met bijv. mes of vuurwapen. Zoals iedere realistische vorm van zelfverdediging is het krav maga niet aan regels gebonden, buiten de regels van de wet. Trappen en stoten naar het kruis zijn toegestaan, evenals ellebogen naar het hoofd en het prikken van vingers in ogen of tegen de keel. De beoefenaar van het Krav Maga zal dan ook indien mogelijk conflictsituaties proberen te vermijden, maar in het geval van een daadwerkelijke conflictsituatie, alles doen om te overwinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Binnenkort neem ik een proefles krav maga!

Andere antwoorden (5)

Persoonlijk heb ik als beoefenaar van karate en tai-jitsu moeite met de zin-"Waar een klein meisje veel schade mee aan kan richten".

Schade aanrichten is nooit het doel van een vechtsport.

Dat je jezelf leert verdedigen in het geval je in noodsituaties komt en niet meer weg kan lopen is een ding. Echter als het op straat echt tot een gevecht moet komen, dan is het doel, om een aanval af te slaan en niet om de tegenstander zoveel mogelijk schade toe te brengen. Als je dit wel doet, kun je trouwens flink in de problemen komen, als politie en justitie zich hiermee gaan bemoeien.

Vechtsporten hebben dus een defensief karakter en niet zo zeer een offensief uitgangspunt.

Als je een sport zoekt, waarmee je met weinig, maar effectieve aanrakingen, een aanvaller kan uitschakelen ( niet definitief uiteraard), dan kun je denken aan Krav Maga. Israelische sport, die vrij hard is. persoonlijk vind ik het qua sportbeoefening minder interessant, maar misschien denk jij er wel anders over.

Karate is natuurlijk altijd een aanrader. Mooie sport die je ook in wedstrijdverband kan beoefenen. Karate is gericht op zowel arm als beentechnieken.

Taekwondo: met name beentechnieken.

En zo zijn er nog enorm veel andere vechtsporten. Denk dat je vooral eens moet kijken welke vechtsporten er bij jou in de buurt onderwezen worden en mee laat wegen, bij het maken van je keuze. Niet alles zal immers in de buurt te beoefenen zijn.

Voordat je een vechtsport goed onder de knie heb ben je trouwens jaren verder. Vergt behoorlijk wat trainingsarbeid.

Succes en veel plezier in de sport!
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord.
Een plus voor jou. Ik wist van tevoren dat er mensen zouden struikelen over de zin die je noemt.
Je moet niet misinterpreteren wat ik zeg.
Ik zeg nergens dat ik een vechtsport ga beoefenen, laat staan dat ik er iemand mee aan ga vallen. Ik ben me heel erg bewust van mijn rechten als burger, zo ook van mijn recht op zelfverdediging, en ik weet ook waar dit recht ophoudt. Maar stél dat ik een vechtstijl zou leren, dan zou ik het toch erg fijn vinden om te weten dat ik er echt iets mee kon, mocht het nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verbaasd mij dat je Krav Maga niet zo interessant vindt als het om sportiefeningen gaat. Ik het het ook een tijdje gedaan en dat was niet gering. Alles zit erin, veel conditie oefeningen (trappen en boksen tegen zak, touwtje springen, sparren, opdrukken, etc.etc.) Was echt een combinatie van box en kickboxtraining maar dan met diverse Krav Maga technieken erin. Dus je kunt het gerust gebruiken om iets aan je lichaam en conditie te doen!
Die vechtsport die je in de films van Steven Segal ziet.
Waarbij je de bewegingen van de tegenstander tegen zichzelf gebruikt.
Ik weet alleen niet hoe die heet.
Weet iemand anders meschien.
Daar richt je niet zo veel schade mee aan, je legt hooguit iemand op de grond.
Want dat is inderdaad niet de bedoeling.
Zelfverdedeging oke, maar iemand helemaal lamlendig slaan nee.

Toegevoegd na 1 uur:
Bedankt mlodewijk, inderdaad aikido.
Als je niet veel bewegingen en energie en kracht wil kwijtraken, dan is dit idiaal.
Je gebruikt de kracht en beweging en energie, van je tegenstander tegen zichzelg.
Bv, hij probeert jou te slaan, jij papt zijn hand, draait met zijn beweging mee, en gooit hem op de grond/ of haar, je weet het tegenwoordig maar nooit hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je Aikido?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja volgens mij is ie dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord.
Aikido is een interessante techniek, maar niet bepaald offensief.
Het draait bij aikido puur om verdediging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt me wel op een idee gebracht November graye.
Ik wou ook al heel lang een vechtsport gaan doen, maar wist nooit wat, maar nu wel.
Dit is inderdaad een machtige sport ietwat.
Alleen nu hopen, dat je het ook hier in de buurt kunt beoefenen.
Kickboksen valt wel in je straatje.
Het is offensief.
Je traint enorm op conditie/uithoudingsvermogen
Je gebruikt geen wapens
Je kan iemand snel en effectief uitschakelen
Je leert ook om zelf klappen te incasseren
Vooral kleine meisjes zijn vaak heel goed in kickboksen
En het schijnt heel leuk te zijn om te doen

Enig nadeel: Het kan een blessure-gevoelige sport zijn.
Maar verder voldoet het dus aan al je eisen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zelf kan je tea kwondo erg aan bevelen heb het een hele poos gedaan, en deed het ook omdat het erg leuk is. Of aikido maar dat heb ik zelf nooit gedaan, maar dat is geloof ik ook een van de sporten van Steven Seagal als je dat bedoelde hij heeft er meerdere onder de knie weet alleen niet meer welke dat allemaal waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
taekwondo is erg goed voor je. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Je zal je beter kunnen concentreren als je die sport beoefent.
En je moet veel gebruik maken van je benen.