Wat zijn de criteria om een sport al of niet deel uit te laten maken van de Olympische spelen?

Ik begrijp niet waarom de ene sport wel en een andere sport geen deel uit maakt van de Olympische spelen. En waarom zijn er sporten die in heel veel variaties meedoen, zoals o.a. zwemmen en schaatsen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.8K

Het beste antwoord

Een sport of sportonderdeel wordt toegelaten als het IOC vindt dat het in voldoende landen over de wereld gespeeld wordt. Per land en per werelddeel wordt dat bekeken. Bij de wintersporten zijn het aantal benodigde landen/werelddelen minder dan bij zomerspelen. Om dezelfde reden zijn het aantal landen/werelddelen voor vrouwensporten ook lager (minder landen spelen wintersporten en minder landen hebben vrouwensporten).
Sporten die primair door mechaniek worden bepaald (motorsport) doen ook niet mee al waren er powerboatevents vroeger, maar dat was voor deze regel werd ingevoerd.

Maar goed dit zijn drempelregels, het IOC kiest vervolgens zelf de sporten, er zijn genoeg sporten die in aanmerking kunnen komen maar het IOC heeft ook een maximum aan het aantal sporten, onderdelen en atleten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt
En dat is de reden dat het lange baanschaatsen op de nominatie dreigt te komen om de winterspelen te verlaten.