Onze buurtvereniging bestaat al een paar jaar. We hebben nu besloten om het officieel te maken. Welke stappen moeten we ondernemen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je zou er een vereniging met volledige rechtspersoonlijkheid van kunnen maken. "Wie een vereniging met volledige rechtspersoonlijkheid wil oprichten, moet daarvoor naar de notaris. In de statuten worden vele dingen vastgelegd: onder andere zaken omtrent het lidmaatschap, het bestuur en het doel van de vereniging. De nieuwe vereniging moet worden ingeschreven in het Handelregister en dat geldt ook voor de afzonderlijke bestuursleden. De notaris kan dat bij de oprichting verzorgen, maar het spreekt voor zich dat de bestuursleden zelf moeten tekenen (en zich legitimeren)." Het voordeel is, dat de bestuursleden bij zo'n vereniging niet in persoon kunnen worden aangesproken als er bijv. tekorten zijn tenzij sprake is van kennelijk onbehoorlijk bestuur. "In Artikel 2:9 van het Burgerlijk Wetboek is de aansprakelijkheid van bestuurders vastgelegd. In beginsel is de aansprakelijkheid voor bestuurders van profit en non-profit rechtspersonen gelijk. De anti-misbruikwetgeving, welke een verzwaring van de bestuurdersaansprakelijkheid met zich meebrengt, is echter niet van toepassing op niet-commerciële verenigingen en stichtingen. De grens tussen commerciële en niet-commerciële verenigingen en stichtingen wordt gevormd door de vennootschapsbelastingplicht. Artikel 2:9 verplicht bestuurders tot het voeren van ‘behoorlijk bestuur' over de rechtspersoon. Het is niet mogelijk een sluitende definitie te geven van behoorlijk bestuur. Dit begrip wordt namelijk ingevuld door jurisprudentie, literatuur en actuele ontwikkelingen. Voorbeelden van (kennelijk) onbehoorlijk bestuur zijn: •Niet (tijdig) informeren van toezichthouders over ontwikkelingen die voor hen van belang zijn. •Verwaarlozen van de kredietbewaking. •Niet voldoen aan in een subsidie gestelde eisen, waardoor een ontvangen subsidie wordt teruggevorderd. •Onvoldoende deskundigheid of besluiteloosheid, zoals het niet aanvragen van faillisement terwijl duidelijk is of behoort te zijn dat de verplichtingen niet meer kunnen worden nagekomen. "

Bronnen:
http://www.bestuurdersaansprakelijkheid.in...

Notariële akte opstellen, hiervoor zijn minimaal twee mensen ( meestal de bestuurders) nodig, en deze akte laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100