waarom is een voorvork met 1 poot op een atb altijd een lefty?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

De Lefty is een patent van Cannondale en is natuurlijk een Lefty genoemd omdat hij alleen een poot aan de linker kant heeft.
Waarom zit de poot links en niet rechts. Ik denk dat dat enkel is gedaan omdat de Schijfrem van het voorwiel standaard aan de linker kant zit en er dus geen remklauwen zijn die rechts gemonteerd kunnen worden. Aangezien een hoop mensen hun eigen fiets samenstellen, willen ze de mogelijkheid hebben om van verschillende merken remmen te kiezen. Als Cannondale dus een voorvork met alleen een poot aan de rechterkant zou maken, zouden ze zelf een rechter remklauw moeten ontwikkelen en zouden mensen niet de optie hebben om te wisselen wat de verkoopcijfers ernstig zou drukken.
Voor de prestaties van de vork maakt het niets uit of deze links of rechts zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan. Ben je van plan er een te kopen? Heb er zelf nooit mee gefietst maar er zijn mensen die zweren erbij. Kan het zelf niet betalen helaas :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voordeel zit hem veelal in het gewicht en het feit dat er lagers ipv geleiders in zitten waardoor de vork als het goed is stugger is en soepeler op kleine oneffenheden reageert. Maar dat is natuurlijk allemaal theoretisch, het is maar net welke vork je zelf het lekkerst vind fietsen.