Met oog op zwaar onweer: Is het veilig toeven in een houten zomerhuisje? Er staat wel een dikke eikenboom op ca. 30 cm v.d. gevel (Drenthe).

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
9.6K

Het beste antwoord

Is die boom het hoogste punt in de omgeving? Dan heb je twee gevaren. Beide zijn het gevolg van een blikseminslag in de boom.

Ten eerste kunnen door de blikseminslag flinke takken afbreken, of de boom kan splijten. Dat kan met flinke kracht gepaard gaan - sommige bomen kunnen min of meer exploderen.

Ten tweede, al zou de boom niet op je huis vallen - als de bliksem in de boom inslaat, zal al die stroom zich daarna vanaf de voet van de boom in alle richtingen verspreiden. Dus ook door je huisje heen. Bij voorkeur door alle elektrische leidingen.

Dus goede kans dat alles wat elektrisch is, kapot gaat.

Als de vloer van je huisje van hout is, heb je zelf niet zo'n probleem. Maar als de vloer ook maar enigzins geleidend is, zal de bliksem deels door de vloer lopen. Stel dat je dan in je huisje staat, en de ene voet is dichter bij de bron van de stroom (dichter bij de boom dus) dan de andere voet. Dan ontstaat een groot spanningsverschil tussen beide voeten. Je loopt dan kans op elektrocutie. (Een houten vloer isoleert, dus dan kan dit niet gebeuern.)

Dat gevaar voor elektrocutie door grondstroom is de reden dat ze altijd zeggen: als je in open terrein bent en je kunt niet vluchten, ga dan gehurkt zitten (zodat je laag blijft), met beide voeten zo dicht mogelijk bij elkaar. Hoe dichter bij elkaar, hoe kleiner een eventueel spanningsverschil, dus hoe geringer het elektrocutiegevaar. Nooit gaan liggen, dan heb je weliswaar de kleinste kans op directe inslag in jou, maar de grootste kans op elektrocutie door grondstromen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het is altijd veiliger binnen. Als je een auto hebt kun je daarin gaan zitten buiten bereik van de boom. Dan gebeurt er zeker niets. Sowieso is de kans dat je echt geraakt wordt niet zo groot.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op zich niet zoveel risico naast die boom, maar ALS de bliksem toch in het huisje slaat krijg je brand.
AWM
15 jaar geleden
De bliksem inslag zal altijd zijn op één punt waar het de spanning kan ontladen. En als dit een stroomkabel is die 150 cm onder de grond zit. Dan kan het best wel eens zo zijn dat de bliksem alle hoge punten links laat liggen en in de grond in slaat...

Ben ooit ooggetuigen geweest van dit prachtige fenomeen. Daarna had ik wel een week last van zgn. lasogen...:))
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als die boom het hoogste punt in de omgeving is, bestaat er kans op inslag in de boom. Daarbij kunnen vlammen of vonken ontstaan, die gezien de geringe afstand tot het huisje, kunnen overslaan. Maar je zit voorlopig wel lekker droog. Staat het huisje daar al lang? Dat geeft hopelijk wat meer inzicht in de kans dat er iets gebeurt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
....Ooo, in Drenthe
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
met zo'n boom voor de deur is het houten huisje je minste probleem, als je iets hoort kraken.... weg wezen !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor een directe inslag hoef je niet zo bang te zijn in dat geval. De kans dat de bliksem in de veel hogere boom inslaat is behoorlijk groter dan dat het huisje getroffen wordt. Het is echter bij lange na geen garantie (ik heb zelf een mooi voorbeeld dichterbij dan me lief was gezien van een bliksem die 3 goede 'doelwitten' 'mist').
Een algemene regel is dat een hoog object beschermt tegen inslagen in een kegel van ongeveer 30 graden onder het object maar dit is bij lange na geen garantie. Meer dat de kans op een directe inslag significant kleiner is. De meest betrouwbare methode is een goede bliksemafleider op je dak zetten (of op de boom zo je wil). Weer geen 100% garantie maar significant genoeg.
Het veiligst ben je overigens gewoon in je auto. De lading kan namelijk niet in het ijzeren frame komen (wel een metalen strip aan de carrosserie hangen naar de grond anders kan je een flinke klap krijgen bij het uitstappen) zelfs bij een directe inslag. Een metalen auto fungeert als een kooi van Faraday.
Een bliksem zal altijd de weg van de minste weerstand volgen maar die weg lang niet altijd voor de hand liggend.

Wat een groter probleem is dat wanneer de boom wordt getroffen (en die kans is altijd aanwezig, zeker wanneer het een vrijstaande boom is) of bij harde windstoten de boom flinke schade op loop en daarbij kan best wel een een flinke tak of zelfs een halve boom op het huisje landen en behoorlijke schade aanrichten.
Je kan die risicos verkleinen door de boom goed te onderhouden. Een gezonde tak breekt minder snel af dan een ongezonde en stukken die recht boven je huisje hangen kan je waarschijnlijk wel laten snoeien.
Wanneer de boom goed onderhouden wordt, de houten constructie goed is gebouwd (dus niet idee tuinschuurtje) en je de brandweer regels voor brandveiligheid in acht neemt is het in je houten zomerhuisje niet minder veilig dan in je stenen gewone huis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Let hierbij op overigens dat wanneer er 30cm van je gewone huis de bliksem inslaat op een grote dikke hoge boom en hij splijt door midden je stenen huis ook niet bijzonder veel weerstand bied aan de vallende boom.
Dit soort inslagen zijn zeldzaam maar ze komen wel voor. Meestal was een boom die daadwerkelijk omvalt bij zo'n inslag al ziek en verzwakt.
Dat gezegd: het kan inderdaad wel gebeuren dat de bliksem op zo een manier inslaat dat zelfs een gezonde boom omvalt en daadwerkelijk het huis raakt maar zulke gevallen zijn bijzonder zeldzaam en een boom kan meer dan 1 kant op vallen. In verre weg de meeste gevallen van hele (of halve) bomen die op huizen landen komt dit door de wind en blijken de bomen toch niet gezond te zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
feh; dit had dus eigenlijk een reactie op mijn eerdere antwoord moeten zijn... misklikken is een vak..