Hoe lang is de levensduur van de batterijen van een fiets met trapondersteuning ongeveer en kan zo een fiets een tijd stil staan??

Vraag over een fiets met trapondersteuning

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lang stilstaan kan dat kwaad voor de batterijen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als je het regelmatig gaat bijladen (min. 1 x per maand).

Antwoorden (3)

Ik weet niet van welk merk de fiets is, maar mijn zusje heeft er een van het merk gazelle. Zij kan 50 km met 1 accu fietsen, dat is dus ongeveer 3 uur.
Ik weet niet of zo'n fiets een lange tijd stil kan staan, maar ik denk dat het niet goed is voor de fiets.

Je kunt eventueel met je vraag naar de fietsenmaker gaan. Hij weet vast wel een professioneel antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een giant met een lytiumbatterij
Volgens een artikel in De Volkskrant of in Het Parool van zaterdag jl. ongeveer drie jaar.

En volgens http://www.ebikeonline.nl/nl/index.php?show=FAQ
"De levensduur van de accu hangt van veel factoren af. Onderstaand een paar richtlijnen.
De accu's krijgen hun maximale kracht pas na ca. 5 ontladingen en ladingen. Met name de eerste vullingen bij de fabrikant, dealer of u zijn erg belangrijk. In de eerste fase worden de cellen van de accu gevormd.
Het continue diepontladen van iedere accu beperkt de levensduur enorm. Loodaccu's zijn hiervoor het meest kwetsbaar (soms na 50 ontladingen reeds versleten). NiCd accu's zijn tot op heden het sterkst. Naar verwachting meestal 400 tot 500 opladingen. In sommige gevallen wel 1000 opladingen.
De NiMh accu's gaan 300 tot 400 opladingen mee. Iedere nieuwe generatie geeft een groter resultaat.
Indien de accu's tussen de 25% en 50% worden leeggereden voordat ze opnieuw worden geladen stijgt de levensduur aanzienlijk.
Het is belangrijk de accu's altijd te laden na gebruik. Het voor langere tijd wegzetten van een niet geladen accu verkort de levensduur en de actieradius."

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vergat het 2e deel van je vraag. Nog een citaat:
"Loodaccu's gaan zeer snel kapot indien zij ongeladen worden weggezet. Het verdient dus aanbeveling na gebruik de accu direct op te laden. Ook het regelmatig bijladen van een niet opgeslagen accu is verstandig. (min. 1 x per maand)."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, loodaccu's worden écht niet op fietsen gebouwd, dat zijn natuurlijk Lithium-Ionenaccu's. Ze hebben als grote voordeel dat ze nóg lichter dan aluminium zijn, en veel meer capaciteit per kubieke inhoud.
Wél klopt het dat je Li-Io accu's nooit ongeladen mag wegzetten: het sulfateren bij zulke accu's in ongeladen toestand begint al na 3 minuten!!!, en dat wordt nieuwe kopen en deze soort kost dus echt vele honderden flappen, helaas ja.
Het laadproces van Li-Io accu's verloopt ook heel anders dan bij Nikkel-Cadmium en is nu een agressieve vorm van stóótladingen dat door een ingebouwde computer in het laadapparaat wordt bewaakt en bestuurd anders zou nog een ontploffing volgen. Het is dus wel degelijk toegestaan om een fiets, aangesloten op het lichtnet gewoon zo weg te zetten omdat de lader dan automatisch overgaat in stand druppelladen en bij vriezend weer in stand conserveringslading (= elke 3 uur kort opladen tegen bevriezen) maar dat alles regelt de electronica in de lader.
Resumerende dit verhaal:
1.Neem onderweg altijd de lader in de fietstas mee en bij leeggereden even bij een benzinepomp of vriendelijke mensen even een stopcontact vragen. Betaal wel 1 euro.
2.Bij dreigend onweer altijd de stekker eruit: dit is een kleine computer en data kan erg slecht tegen krachtige bliksempulsjes die op het licht geïnducteerd zijn (Wet van Lenz).
3.Monteer een stopcontact in de gang, boven je fiets dan is hij altijd vol als je wegrijdt: niets is onplezieriger dan het bijladen te zijn vergeten.
4.Plaats in het stopcontact nog een veiligheidstussenstekker tegen de bliksem voor computerschade.
5.Koop een motorfietsslot van 75 euro en leg hem altijd om een lantaarnpaal. Mijn oom zit al op z'n 5e el.fiets want er zijn in 3 jaar al 4 fietsen van hem gestólen!