Wie heeft er ervaring met fietscomputer MAXXUS F05 ? Hoe moet ik de ingestelde bandenmaat (1980 mm) vastleggen ? Veranderd telkens terug naar 2124 mm.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

Wanneer een computer (ook laptops kennen dit effekt) telkens terugvalt naar niet-actuele informatie zijn de volgende dingen mogelijk:
* Het batterijtje is gesulfateerd doordat het te lang, of in de zon heeft gelegen: in dat geval kan hij het plots gevraagde hogere stroomverbruik niet meer aan.
* een virus (alleen bij externe koppeling (oa. Blue-tooth).
* Een "niet-passende" invoer zoals verkeerde getallen.
Dergelijke apparaatjes weigeren soms invoer als 2124 en had je 2125 moeten ingeven of zelfs 2120.

En voorts: klopt de méting van je band wel? Ik heb zelf chineesche centimeters meegemaakt met een afwijking van 3cm korter dan 1 meter (!) maar ook de luchtdruk in combinatie met de band zelf is héél belangrijk.
Stel de fiets maar eens zuiver verticaal, eenzelfde gewicht als jezelf erop en meet nu maar eens de as-afstand tot de bodem, vermenigvuldigen met 3,1418 (ook 22/7e is goed maar gebruik nòòit 3,14!!) en je zal nog eens zien dat die omtrekmaat opmeten helemaal geen enkele zin had!
De enigst juiste manier is nog altijd met een laser uit de bouwmarkt bv. Bosch van 70 euro een afstand van 100 mtr uitzetten, jezelf erop en dat maar eens uitfietsen met een plakkertje op de band.