Waarom dragen wielrenners geen beschermende kleding tegen vallen ?

Elke keer weer zie je ze bij bosjes vallen met de vellen over het asfalt (brrrr...)

Ik vraag me af waarom wielrenners geen knie- en ellenboogbeschermers e.d. dragen. Net zoals b.v. skaters.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gisterenavond op tv dat DSM bezig is met een kunststof tegen schaafwonden. Een klein gedeelte van dit spul zit al op de pakken (heup) van de Craft-ploeg (geloof ik), bij de enorme val had één renner ernstige schaafwonden behalve daar waar dat spul van DSM zat... er wordt dus aan gewerkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wedstrijdskaters dragen geen knie- en elleboogbeschermers. Hooguit een helm.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat mullog al aangeeft ! De lucht weerstand. Het scheren Vd benen schijnt al uit te maken was gisteren in het nieuws .dus zolang het niet verplicht is of juist aerodynamisch dan zie je het niet gebeuren . Dus ik zie wel gebeuren aerodynamische beschermende delen op bepaalde lichaam's delen of pakken die en koelen en beschermen en toch warmte kunnen geven ? En ook nog beschermen . Nou ga daar maar mee fietsen :) We zullen zien wat de ontwikkelingen ons brengen .

Het beste antwoord

Afgelopen zondag zag ik Leontien van Moorsel op televisie en het gesprek ging, niet verrassend, over de Tour de France. Daar kwam voorbij dat de renners van een ploeg knipperende lampjes onder hun zadel hadden. Dit was een actie om ook overdag verlichting bij fietsers te promoten omdat de meeste ongelukken met fietsers overdag gebeuren.

To zover de inleiding.

Haar primaire reactie toen ze het lampje zag was "Zijn die gek geworden, dat is allemaal extra gewicht en weerstand! Je zult de tijdrit maar op één honderdste seconde verliezen, dat vergeef je jezelf je leven lang niet!". Hoewel ze de actie onderschreef zou ze zelf het lampje nooit aan haar fiets bevestigd hebben, ondanks de goede bedoelingen.

Daarmee is ook het antwoord op je vraag gegeven. Extra gewicht en weerstand. Als een professional als Leontien een lampje van 35 gram al te veel vindt dan zijn been en elleboog beschermers helemaal te veel. Per gereden kilometer gaat dat aardig doortellen in het energiegebruik.

Aanvullend; de fietsenindustrie is al tijden bezig het gewicht van de fietsen terug te brengen en onder wielrenners is dit een belangrijk onderwerp van gesprek. Google maar eens op "racefiets en gewicht". Leontien vertelde nog dat ze bij een tijdrit bewust geen bidon had meegenomen vanwege het gewicht en dat ze daarom na 20 km niet meer kon slikken. Haar inschatting was dat ze de 25 km wel zonder bidon kon rijden (waar ze achteraf spijt van had).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Prima antwoord! Ik kan me voorstellen (maar weet dit niet zeker) dat ook het thermische aspect een rol speelt. Kleding isoleert. Een fietser heeft het heet. Een fietser heeft dus grote behoefte aan verkoeling. Kleding verhindert dat.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ze wilden ook eens iets met een camera of gps sensor doen, maar geen enkele renner wilde dat apparaatje aan de fiets hebben, om dezelfde reden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Toch lees ik dat meerdere renners een camera aan hun stuur hebben gemonteerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk ook meer dat het bijgeloof is; de Deen Rasmussen kon een half uur pulken om en naamstickertje van de fabrikant te verwijderen... ... en met een cameraatje op je knar wordt alles, dus ook blunders vastgelegd...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel
Zou dat niet om dezelfde reden zijn dat steeds meer mensen in de VS een dashboardcam hebben?
Dat wanneer er sprake is van een valpartij die door een ander wordt veroorzaakt, zij dit kunnen aantonen?
Misschien krijgt zo'n renner wel een dikke bonus van een televisiezender? Nu moet ik wel bekennen dat ik vrijwel niets over wielrennen weet en curling bij wijze van spreken nog spannender vind. ;)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Maar voor een bond moet veiligheid toch voorop staan. Waarom stellen zij dat soort bescherming dan niet verplicht ?
Dan worden alle renners in gelijke mate gehinderd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weer vind ik het jammer, dat ik nog steeds geen plussen uit kan delen, wat een mooi antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat met die lampjes, dat was van de Trek ploeg. Maar Fabian Cancellara, de tijdritspecialist, heeft het lampje geweigerd aan zijn fiets.
Het blijft een moeilijke wereld, de wielerwereld. Je moet er toch niet aan denken dat je meer dan 200 km met hoge snelheid moet fietsen en je zou knie en beenbeschermers omhebben. Dat gaat irriteren aan je huid.

Andere antwoorden (1)

Naast het algenoemde gewicht speelt ook een rol dat valhelmen en knie/scheenbeschermers warm zijn, wat zeker in het warme Frabnkrijk vooral irritant is.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helmen zijn wel verplicht. En ik vraag mij af of warmte wel relevant is. Knieën en ellebogen zijn volgens mij nu niet bepaald de plekken waar de meeste warmte wordt afgegeven. Daarnaast duwen de meeste renners weer kranten onder hun shirt als ze aan een afdaling in de Alpen of Pyreneeën beginnen (hoewel dat misschien niet helemaal representatief is) . Het wordt natuurlijk anders als ze net als motorrijders integraalhelmen en leren pakken moeten gaan dragen :-)
tinus1969
8 jaar geleden
@mullog; die algemene helmplicht was er vroeger iig niet -juist om renners die helm maar irritant warm vonden.