Waarom zou je de aanval zoeken in een wielrenwedstrijd?

Meestal gaan er aan het begin van een koers een groepje renners vooraan fietsen en krijgen meestal een flinke voorsprong. Maar uiteindelijk worden ze (bijna) altijd teruggepakt.

Waarom zouden ze dan aanvallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Dat moet je dan ook pas doen,als jij denkt, dat je na een demarrage je voorsprong tot aan de finish kunt behouden!
Degenen die er direct na de start vandoor gaan doen dat vaak om de naam van hun sponsor prominent in beeld te krijgen en daar is zo'n ontsnapping uitermate geschikt voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ exact!
In de groepjes vroege vluchters zitten hoofdzakelijk wielrenners, die oliedom en / of publiciteitsgeil zijn. Want vroege vluchters winnen immers nooit de koers of de etappe. In het hedendaagse moderne wielrennen bepalen op dit moment de ijzersterke sprinters het volledige koersverloop in de vlakke ritten. Bijvoorbeeld de sprinters Tom Boonen, Matti Breschel, Mark Cavendish, Tyler Farrar, Romain Feillu, Andre Greipel, Alessandro Petacchi en Peter Sagan. Zij sturen ergens vroeg in de koers enkele renners vooruit, die de koers zullen gaan bepalen. Hierbij zit dus altijd een ploeggenoot van de sprinters. Hun andere ploeggenoten in het peloton zorgen ervoor dat het peloton op 5, 6 minuten van de kopgroep blijft hangen. En in de laatste 40 kilometer wordt dit verschil (lees : voorsprong) goedgemaakt. Waardoor het peloton zich voor een massasprint kan gaan opmaken. Jammergenoeg hebben wij wielerliefhebbers reeds jaren met dit fenomeen te maken. Voor mij persoonlijk was het trouwens de reden om niet meer naar Frankrijk voor de vlakke Tour ritten af te reizen. Want deze werden en worden toch altijd met een massasprint beslist. Leuke, boeiende vraag, duimpje omhoog !