Waarom hebben volgauto's meestal meerdere fietsen op het dak?

Ik was in Utrecht. Daar werd de proloog van de Tour de France gereden.

Elke rijder werd op korte afstand gevolgd door een volgauto. Elke volgauto had een aantal fietsen op het dak.

Heel af en toe zag ik een volgauto met slechts één fiets op het dak, maar veruit de meeste volgauto's vervoerden meerdere fietsen, tot wel vijf aan toe.

Waarom nemen de meeste volgauto's zoveel fietsen mee? De kans dat een wielrenner tijdens de tijdrit vijf fietsen verslijt lijkt me verwaarloosbaar klein.

8 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Ik denk dat ze een aantal framematen bij zich hebben. Daarnaast varieert ook de samenstelling van het kransje op het achterwiel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Is dat zo en wat zijn kransje? of bedoel je tandwielen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De samenstelling van de casette(!) op het achterwiel kan varieren, deze bestaat nl (naast de body) uit verschillende kransjes (tandwielen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
groep van meer dan twee gelijksoortige delen, terzelfder hoogte rondom de as ingeplant(...)
De benaming kransje heeft betrekking op de set tandwielen.
Volgens mij is cassette dus hetzelfde als een krans.
Op 1 auto staan allemaal fietsen voor een hele ploeg. Als je dan problemen hebt met bijvoorbeeld een wiel kan je hem snel omwisselen! Ik hoop dat je het snapt!