waarom ga je harder fietsen door het gebruik van doping?

epo-gebruik.
waarom ga je harder fietsen van deze doping vorm?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Je gaat niet harder fietsen als je doping gebruikt, je spieren krijgen niet meer kracht.

Je wordt minder snel moe en daardoor hou je meer kracht over aan het einde van de rit, op het moment dat bij andere de moeheid toeslaat (de man met de hamer) kan iemand die doping heeft gebruikt nog volop door gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat doet EPO ?

Bloed bestaat uit rode bloedcellen, witte bloedcellen, bloedplasma en nog enkele andere deeltjes. EPO stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen en verhoogt het totale bloedvolume; EPO zorgt dus voor meer bloed in het lichaam. Rode bloedcellen zorgen voor het transport van zuurstof in het hele lichaam. Een rode bloedcel bevat bepaalde structuren, die hemoglobines worden genoemd. Deze structuren in de bloedcel binden zuurstof aan zich. Sporters met veel rode bloedcellen voorzien hun spieren dus beter van zuurstof.

Als je gaat sporten, wordt er door je spieren melkzuur gemaakt. Melkzuur wordt vooral aangemaakt onder anaerobe omstandigheden. Anaeroob betekent zonder zuurstof. De spieren zorgen dus voor energie om te bewegen, zonder dat ze daarbij zuurstof gebruiken. Dit gebeurt alleen als het bloed niet genoeg zuurstof kan vervoeren naar de spieren, want het is erg ongunstig. Een sporter kan hierdoor namelijk verzuren. Bij verzuring is het gehalte melkzuur in de spieren zo hoog, dat je spieren eigenlijk niet meer willen bewegen. Dit kan leiden tot vermoeidheid en kramp. Spieren gaan dus alleen anaeroob werken als het echt moet. Een sporter die EPO gebruikt, kan meer zuurstof vervoeren en zal dus minder snel verzuren dan een sporter die geen EPO gebruikt. De spieren krijgen meer zuurstof aangeleverd en hoeven dus niet anaeroob te werken. EPO wordt vooral gebruikt door duursporters, dus door wielrenners en marathonlopers. Het heeft weinig effect voor sprinters omdat die al onder anaerobe condities rennen. Sprinten is heel explosief, opeens hebben de spieren heel veel zuurstof nodig. Het bloed kan nooit zoveel zuurstof vervoeren. Ook niet met behulp van EPO.

Als het totaal aan rode bloedcellen en het totale bloedvolume stijgt, heeft dat ook enkele voordelen voor het lopen of fietsen van wedstrijden bij warm weer. Als je intensief beweegt terwijl het erg warm is, koelt het lichaam zichzelf af door meer bloed naar de oppervlakte van de huid te laten gaan. Doordat het bloed meer aan de oppervlakte zit, koelt het sneller af dan dat het in het dieper in het lichaam zit.

Een sporter die EPO gebruikt kan dus beter tegen de hitte dan een sporter die niet gebruikt om twee redenen. De eerste is dat hij minder snel verzuurt doordat er nog genoeg bloed is om zuurstof te vervoeren. De tweede reden is dat hij meer water heeft in zijn lichaam en dus minder snel uitdroogt. Het effect van EPO kan ongeveer drie maanden duren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
EPO-gebruik (EPO = erythropoiëtine) is één van de vele 'doping-manieren'. Het is een hormoon dat de productie van rode bloedcellen in het rode beenmerg stimuleert. Rode bloedcellen bevatten hemoglobinemoleculen (deze bindingen zuurstof) waardoor de sporter dus meer zuurstof op kan nemen, wat tot betere prestaties leidt.