Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe maak je zelf sportdrank?

ik hoorde ooit van iemand dat je het net zo goed zelf kon maken, met water en dan wat er bij in doen. weet iemand wat.

p.s. ik bedoel niet van dat kant en klare poeder want dat is me veels te duur. ik bedoel gewoon zelf ingredienten erbij in doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hier volgen een aantal recepten, inclusief handige tips.

Voeg aan zelfgemaakte sportdranken een theelepel keukenzout toe. Keukenzout, ofwel natrium, wekt een dorstig gevoel op. Je vergeet daardoor niet om te drinken.
Koop bij een supermarkt een flesje vruchtenmix (Roosvicee), een flesje citroensap en keukenzout. Neem drie eetlepels vruchtenmix voor een kleine bidon (500 cc) en vier eetlepels voor een grote bidon. Voeg naar smaak ongeveer een theelepel citroensap toe. Als laatste een theelepeltje zout met de drank mengen.
Vul een halve bidon appelsap aan met water en voeg ook hieraan weer een theelepel zout toe.
Vul een bidon met thee en doe hier twee tot drie eetlepels suiker door. Zorg er voor dat de thee niet te sterk wordt. De thee moet eigenlijk alleen maar rol van smaakmaker hebben.
Ook kun je een halve bidon thee aanvullen met cola. Cola heeft als groot voordeel dat er veel suiker in zit (goed voor de spieren).
Cola en thee hebben echter niet de voorkeur als sportdrank. In beide dranken zit cafe?ne. Cafe?ne breekt vocht af, terwijl het lichaam hard vocht nodig heeft. Een aanrader is om cola en thee alleen verdund te gebruiken.
Gebruik geen vruchtendranken. Ze zijn veelal te dik om door de darmen snel opgenomen te worden. De darmen hebben daarvoor meer bloed nodig en dat gaat ten koste van de prestatie. Verdund met water kun je een vruchtensap wel gebruiken om een sportdrank te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

voor mijn wielrennende man maak ik mijn eigen " epo" als volgt: in een bidon van 0,75 liter gaan 4 eetlepels druivensuiker, 1 eetlepel citroenzuur (te koop bij de drogist) en 1 eetlepel zout.
gebruik wel warm water, dan lost alles gemakkelijk op.
voor mijn man werkt dit in ieder geval prima!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt druivesuiker kopen in pakken en daarwat wat oplossing in water.

http://www.drogisterij.net/Sport-Dextro-pur-druivensuiker/P/4137504
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding