Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe voorkom ik lichamelijke klachten bij het hardlopen?

Ik ben deze week begonnen met hardlopen (via start to run programma). Nu krijg ik tijdens het lopen constant pijn in mijn rechterschouder. Hoe komt dat, hoe kom ik er van af en het belangrijkst: hoe voorkom ik dit?

Verder vroeg ik me af wat je kan doen voorkoming van steken in je zij, hoe lang je minimaal moet wachten na het eten voor je gaat lopen en of het voor je lichaam uitmaakt of je in de ochtend of avond loopt?

Een hoop vragen dus, maar ik ben echt een absolute beginner. Alle tips voor zo gezond mogelijk sporten kan ik dus gebruiken ;-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
971
Ritsuka
11 jaar geleden
Als hardlopen niet bevalt, ga dan wat anders doen. Zijn genoeg manieren voor conditie trainen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka: het bevalt eigenlijk prima, vind het heerlijk om buiten bezig te zijn. Maar ik wil het wel zo gezond mogelijk houden uiteraard ;-) naar aanleiding van de antwoorden hier toch maar besloten een lees over
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oeps daar ging iets niet goed. ik wou zeggen dat ik wat lessen ga volgen, met name voor mijn houding :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

voordat je gaat hardlopen is het belangrijk dat je een goede warming up doet. als je hierdoor goed bent opgewarmd, maakt het vervolgens niet uit of je 's ochtends of 's avonds gaat lopen.

bij hardlopen is het belangrijk dat je lichaam de juiste houding heeft tijdens het rennen. de schouderklachten kunnen voortkomen uit een verkeerde loophouding. een paar loopclinics volgen is daarom niet onverstandig. de trainer kan beter beoordelen of je houding correct is, dan jezelf. je eigen houding zie je immers niet goed, tenzij je langs een spiegelwand loopt.

wacht na het eten van een lichte maaltijd minstens een uur a anderhalf voordat je gaat lopen.

steken in de zij kun je niet echt voorkomen. neem even gas terug als je er last van hebt, en je zult merken dat het snel weer zal afzakken.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik ga wat van die loopclinics volgen en sinds ik ruim een uur, meer dan een uur, wacht heb ik geen last meer gehad van steken :)

Andere antwoorden (1)

Voorkom lichamelijke klachten door het gebruik van goede hardloopschoenen. Veel beginners starten met een paar oude schoenen omdat ze die toevallig nog hadden liggen, maar scheef afgesleten zolen kunnen klachten veroorzaken.

Zorg daarnaast voor goede kleding! Koude wind over een kletsnat gezweet t-shirt kan voor veel ongemakken gaan zorgen.

Zorg voor voldoende rust! Heel belangrijk!!
Zeker in het begin niet elke dag gaan hardlopen, maar telkens minimaal een dag rust er tussen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding