Waarom is schaken een mannen(denk)sport?

Ik heb tenminste nog nooit gehoord dat er ook vrouwen zijn die het soms leuk vinden om een potje te schaken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken genoeg vrouwen die schaken leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het levende bewijs!

Het beste antwoord

Judith Polgar houdt van schaken en is in staat de meeste mannen alle hoeken van een schaakbord te laten zien. Net als haar, iets minder beroemde, zusjes.

Het is dus geen exclusieve mannensport.

Het is wel zo, dat schakers vaker man zijn. Misschien heeft het er mee te maken dat mannen van nature competitiever zijn ingesteld.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik ben zelf overigens een buitengewoon matige thuisschaker.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mwa, de vergelijking polgar zusjes is niet helemaal van pas toepassing hier. zusjes polgar waren een speciaal geven, vanaf het begin af getraind in schaken.

Andere antwoorden (10)

Mannen zijn meer compentatief ingesteld daarom vinden mannen strategische spellen leuk. Vrouwen doen liever niet strategische spellen. De zelfde reden waarom vrouwen niet graag computerspellen spelen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat mij betreft niet helemaal waar hoor. Ik hou best van pc spellen en strategie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik hou van schoenen.. Niet iedereen is het zelfde ;)
Ik denk niet dat het zozeer een mannensport is.
Ik ga een leuk partijtje schaak niet uit de weg en ik ken vele dames in mijn omgeving die er net zo over denken.

Of doel je op de andere term schaken? (als in een vrouw ontvoeren?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit laatste bleek niet uit de vraag. Vond het op de laatste alinea na een goed antwoord. Minnetje is niet van mij. Maar voor de eerste drie regels geef ik wel een plusje +1
ik weet het niet ik ken ook geen vrouwen die het spelen,
ik zou het mischien wel leuk vinden als ik het zou snappen ik hou wel van een spelletje.
dammen vind ik wel altijd leuk ( pc spelletjes ook )
14 jaar geleden
Er zijn zeker wel vrouwen die kunnen schaken, ik heb het zelf ook als kind van mijn broer geleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een vrouw en hou van schaken! Ik denk dus dat deze stelling niet per defenitie waar is.

Ik kan juist vaak geen tegenstanders vinden, of, als ik met een man speel dan zijn ze voorzichtig met me... (grrr) waardoor ik zo het bord met ze aanveeg. tweede potje is vaak leuker :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snap ik. Die van mij kan het gelukkig wel. Maar we doen het niet zo heel vaak, vooral vanwege hoeveel tijd een goed potje schaken ons kost ;-) wij houden niet van de klok... ... ... ... .. ;-)
Op heel hoog nivo zijn het idd vooral mannen die schaken.
Maar bij het huis tuin en keuken schaken, staan vrouwen ook hun mannetje:)
Alhoewel ik het niet meer kan winnen van mijn zoons, schaken we hier regelmatig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Conan;

Natuurlijk kan een vrouw net zo als een man gewoon leren schaken en er zijn ook voorbeelden van schaaksters op hoog niveau, maar in het algemeen is de vorm van denken die hiervoor het beste van pas komt (strategisch en ruimtelijk inzicht) bij mannen sterker ontwikkeld dan bij vrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben lid geweest van een schaakvereniging en van de 100 leden waren er ongeveer 5 vrouwen. Dus ja, schaken is absoluut een mannen sport. En niet alleen een mannensport maar vooral een oude mannensport. Op de schaakvereniging waar ik op doel zijn er slechts zeer weinig mannen van onder de 50 te bekennen en is het meerendeel nog ouder.

Dus mogelijk ligt de reden ook in het verleden.

Mijn redenatie:
Mannen werder geacht slimmer te zijn en kregen meer opleiding. Vrouwen moesten hun handen bezig houden met breien en haken en de kinderen. Hierdoor konden zij niet leren schaken. En zo is het tot de tweede wereld oorlog geweest toen moesten vrouwen ineens veel meer meewerken ook buitenshuis en bleek dat ze niet de kwetsbare domme poppetjes zijn die ze daarvoor verondersteld werden te zijn.

Alleen is rond deze tijd de meeste interesse in het schaken ook uitgestorven. En zo blijft schaken iets wat in veel families van vader op zoon overgaat, voor zover dat nog gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schaken is tevens een gezellige en sociale bezigheid voor iedereen.
Het heeft niks met mannen denk sport te maken.
Ik heb ook vrouwen gezien die ook goed kunnen schaken.
echt,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen schaken en vrouwen worden geschaakt...