moet een scheidsrechter het spel stilleggen bij het voetbal wanneer hij ziet dat een speler een blessure heeft aan zijn hoofd?

de scheidsrechter zag tijdens een voetbalwedstrijd bij ons dat een speler aan het hoofd werd geraakt en bleef liggen op de grond, ondanks dat hij dit dus zag liet hij doorspelen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Voetbal
4.8K

Antwoorden (2)

Als er na de overtreding de Voordeelregel wordt geconstateerd, zal de scheids eerst laten doorspelen tot er wel of niet een doelpunt valt. Als de bal dan achter de lijn gaat, dan wordt het spel stilgelegd. Als er geen Voordeelregel wordt gezien/toegepast, dan wordt het spel direct gestopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet per definitie. De scheidrechter moet de ernst van de situatie zelf inschatten. Wanneer de blessure ernstig genoeg is (hoeft dus niet specifiek aan het hoofd te zijn) kan hij ervoor kiezen om geen voordeel te geven en het spel stil te leggen voor verzorging. Ook kan het het spel stilleggen voor het geven van een kaart wanneer de overtreding ernstig genoeg is. In de praktijk zal dit vooral voor een rode kaart zijn, tenzij de geraakte speler ook ernstig geblesseerd is en er dus sowieso een reden is om het spel stil te leggen. Een opstootje is een voorbeeld van een situatie waar een evt. voordeel niet zal worden gegeven en er één of meerdere gele kaarten worden uitgedeeld.

Hier kun je de regels en wijzigingen voor dit jaar terugvinden:
http://www.knvb.nl/watdoenwe/spelregelsenreglementen

Wanneer je zoekt op 'voordeel' en 'blessure' valt wat ik hier zeg af te leiden.