Welke teamsport kun je als 'nieuweling senior' nog goed beoefenen en aanleren? Zie toelichting

Vroeger heb ik veel gesport zoals judo en wedstrijdzwemmen, nu ben ik 46 en fysiek ben je geen 15 meer. Ik heb de indruk dat je als 46 jarige bijna bejaard bent als je je bezig wilt gaan houden met een nieuwe sport.
Bij de sporten die ik beoefende had je in mijn beleving helemaal geen 'oude' ledenafgezien van de trainers?
Wat zijn leuke dingen om te gaan doen als je 46 bent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
4.1K

Antwoorden (5)

Baseball in het Outfield. Erg gezellig, af en toe een klap geven en af en toe een balletje vangen. Op je 46e wordt je nog makkelijke Kampioen in de Kantine!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik deed en doe nog veel aan vechtsporten. (welliswaar geen teamsport maar toch...)
Ik ben nu 44 en als je maar fanatiek ben kan ik nog best goed meekomen met de 'jonkies'. Natuurlijk ben ik niet meer zo goed en snel als toen ik 20 was maar als je 100 mensen heb, kan ik 85% nog wel hebben (van de vechtclub). Als je dit verder trek: als je ergens mee begin en je traint er voor (afhankelijk hoe fanatiek je ben) zal je snel beter worden dan de mensen om je heen die niet sporten. Hou dat altijd aan als inspiratie en kijk dus niet alleen naar de 'toppers' in jouw sport.
11 jaar geleden
Als je van buitensporten houdt, kan ik je aanbevelen om eens bij een roeivereniging te gaan kijken. Kies dan wel een gewone roeivereniging, geen studentenroeivereniging.

Op mijn roeivereniging zitten ook veel 50-plussers, zelfs 80-plussers. Die zijn niet zo snel meer, maar dat maakt niet uit. De "ouwetjes" hebben nog het meeste moeite met het in en uit de boot komen (dan moet je diep door je knieën zakken), maar zodra ze eenmaal in de boot zitten, gaat alles prima.

Toen ik nog instructie gaf, heb ik beginners (!) van 65 en ouder leren roeien.

Heb je de techniek eenmaal onder de knie, dan kun je recreatieroeien of wedstrijdroeien, of beide. Wedstrijden zijn opgedeeld in leeftijdscategorieën zodat je altijd een eerlijke kans hebt. Recreatieroeien (en ook wedstrijdroeien) kun je doen in een eenpersoons bootje, zodat het een individuele sport wordt; of in een meerpersoons boot, zodat het een echte teamsport wordt; of met een groepje een aantal eenpersoons bootjes in het water leggen, zodat je tegelijk individueel als in de groep bezig bent.

Roeien is zeer geschikt voor de ouder wordende mens. Je kunt namelijk zo veel of zo weinig kracht zetten als je wilt. Zelfs als je maximaal kracht zet, dan nog is de beweging altijd vloeiend. Er komen geen schokken voor. Juist schokken zijn belastend voor het lichaam - daarom hebben hardlopers relatief veel blessures. Roeien is schokloos en dus heel goed voor spieren, pezen en gewrichten. Zodra je je wat meer gaat inspannen (wat dus een eigen keuze is: mag wel, hoeft niet) is het ook enorm goed voor hart, longen en bloedvaten.

Houd er wel rekening mee dat roeien een erg technische sport is. Iemand zei ooit: "Roeien is een denksport!" En daar had hij groot gelijk in. Zonder techniek kun je je gigantisch inspannen zodat je zweet en moe wordt, maar je komt nauwelijks vooruit. Met goede techniek ga je ook bij een relatief geringe inspanning als een speer over het water.

Uit mijn instructeurservaring schat ik dat je op jouw leeftijd (sorry...) zo'n vier maanden nodig hebt om de basis te beheersen; als het water veilig is, kun je vanaf dat moment zelfstandig roeien. Voordat je écht goed kunt roeien, ben je ongeveer een jaar verder. Dit is op basis van één les per week; oefen je vaker, dan leer je het natuurlijk sneller.

Met jouw 46 jaar ben je dus geen uitzondering als je voor het eerst gaat roeien. Je komt terecht in een leuke, gezonde, en vooral gezellige omgeving.

Ik zeg: doen!

Toegevoegd na 1 uur:

Op de video: roeiers van 80 en 82 jaar!
Cryofiel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
PS.
Ik ben ervan uitgegaan dat je een man bent. Daarom heb ik twee foto's geplaatst met mannelijke roeiers. Als je een vrouw bent, zoek ik met hetzelfde gemak twee vergelijkbare foto's met vrouwen van 40 tot 60 jaar.
Het klinkt niet leuk maar kijk gewoon eens of ze ergens een veteranenteam hebben (kan bij voetbal maar ook bij andere sporten) in je buurt. Het gaat dan niet meer om hoge doelen halen maar om de gezelligheid.

Even googlen dus op veteranenteam in je omgeving. Voetbal, hockey etc kun je nog gewoon leren en meedoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tennissen heeft ook veel "veteranen" competities (vanaf 35)en toernooien, op speelsterkte, vooral ook voor de clubspelers. Bij de toppers is het aanbod minder. COmpetitie is met teams, en je kunt dubbelen, ook gemengd.
Ik speel in een gemengd 35+ team, erg gezellig....

Binnen de meeste tennisverenigingen is er volgens mij geen gebrek aan dit soort senioren.
Tennissen is op je eigen tempo
Veel plezier met wat je ook kiest.