Hoelang duurt het voordat mijn conditie is verbeterd?

Ik heb niet een goede conditie op dit moment, ik haal dan met moeite een 6 voor de piepjestest of coopertest. Het leek mij dus leuk om is weer op een sport te gaan ; basketball. Ik train dan 2 of 3 keer per week 2 uur en dan heb ik nog gym van 2 uur dus in totaal 6 uur of 8 uur sport per week. Hoe snel merk ik dan verandering in mijn conditie? Want ik wil wel graag een goed cijfer hebben voor een coopertest over een maand of 2 ofzo? Red ik dat dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan al na een week, dat ligt aan verschillende factoren. Je zou je hartslag eens kunnen meten tijdens het sporten, zo kun je eens een keer trainen met een hartslagmeter. Bij zon hartslagmeter zit een borstband en die meet hoe hoog jouw hartslag is op dat moment. Zo kun je in verschillende zones trainen. Bijvoorbeeld met een hoge hartslag je conditie verbeteren. Of juist trainen op vetverbranding of als je wilt herstellen van een blessure. Je zou ook je voeding kunnen aanpassen door direct na je training een eiwitshake te nemen of eiwitrijke producten te eten (bij voorkeur whey eiwit of dierlijke eiwitten). Deze zorgen ervoor dat je de spierscheurtjes die je maakt (spierpijn)sneller aanvult. Dat betekent dus ook dat je sneller herstelt en zo ook sneller conditie bouwt. In deze link wordt uitgelegd wat voor programmatjes er in een hartslagmeter zitten van bijvoorbeeld het merk polar. http://www.polar.com/nl/smart_coaching/functies/Fitness_Test
Probeer regelmatig een intervaltraining te doen, hiermee kun je snelheid verbeteren. Succes met de test!
Ritsuka
9 jaar geleden
Begin wel rustig, van bijna 0 naar 8 uur sporten in een week is wel een flinke overgang.
Hierboven worden eiwitshakes genoemd, dat is niet echt nodig hoor, gewoon wat vaker een bak kwark of zo is prima om te beginnen.
Goed eten is natuurlijk wel handig als je meer gaat bewegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eiwitshakes zijn inderdaad niet nodig, de aanbevolen hoeveelheid eiwitten per dag krijgt vrijwel iedereen met een normaal eetpatroon ruim binnen op een dag. Vraagsteller wil een beter conditie en geen bodybuilder worden.
Daarnaast met een hoge hartslag werk je per definitie niet meteen aan je conditie(duurvermogen). Vraagsteller heeft het over basketbaltraining en dus is een hartslagmeter eigenlijk helemaal niet van toepassing... Je basketbal training zal voornamelijk uit techniek/intervalletjes bestaan, dus ga er niet vanuit dat je na 2 maand een onwijs goede conditie hebt(al helemaal niet als je tot nu toe nog niks qua sport hebt gedaan)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het echt alleen doet om goed voor de dag te komen tijdens die coopertest, kun je beter een beginnershardloopschema voor de 5k downloaden(of via een app).

Antwoorden (1)

We weten niet hoe oud je bent, maar gezien de term "piepjestest" vermoedelijk nog scholier, op mijn 43e ben ik begonnen met voor de 10km te trainen en heb onderstaand schema gebruikt, in 9 weken kun je dan bv 5km lopen aan een stuk.
Als je jonger bent en het gaat gemakkelijk kun je van week 1 naar 3 bijvoorbeeld.

Als je (flink) overgewicht hebt zul je in combinatie ook iets aan je dieet moeten doen en zal het echt minder snel gaan. Ik deed er wel 6 maanden over omdat ik 2x echt last van pezen kreeg
http://www.runinfo.nl/schemabeginners.htm
gewoon volhouden en op een gegeven moment vlieg je