Afvallen: Crosstrainer of Loopband?

Ik vraag me af wat een beter apparaat is om sneller meer calorieën te verbranden om vet te verliezen; de crosstrainer of toch de loopband?

Het lijkt mij dat je bij de loopband je gewrichten meer belast omdat je telkens op die band 'stuitert' met je voeten, dus dat dat belastender is voor je enkels enzo.

Maar welk apparaat is effectiever om sneller meer calorieën te verbranden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Afvallen = je voeding aanpassen. Je kunt sporten wat je wil, maar als je niet gezond eet, heeft het niet veel effect. En vergeet niet om ook krachttraining toe te voegen. Meer spieren = meer vetverbranding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik, vraag me gewoon af welk apparaat effectiever is om vet te verbranden. (Even los van de voeding).
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zou beide apparaten gewoon afwisselen als het kan. Telkens 1 ding is ook maar saai.
Ritsuka
11 jaar geleden
In dat geval telt de kcal in vs kcal uit. Je beweegt meer, dus je verbrand meer kcal.
En als je verder redelijk gezond eet, wil dat ook :)

Antwoorden (3)

bij de crosstrainer belast je inderdaad je gewrichten minder. verder vind ik het bij een crosstrainer makkelijker om het langer vol te houden, omdat je, als je even niet oplet, niet het gevaar hebt, dat je er achter af kiepert.

wat betreft afvallen. om vet effectief te verbranden moet je trainen binnen een bepaalde hartslagzone. om in die zone te blijven moet je trainen met een bepaalde intensiteit. deze intensiteit kan op beide apparaten gehaald worden. wat dat betreft maakt het dus niet uit welk apparaat je kiest.

kies dus gewoon de oefening die je het leukst vindt, dan raak je er het minst snel op uit gekeken.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord.
Ja, ik had al zoiets gelezen over de intensiteit en hartslagzone etc. Is er uit te rekenen welke hartslag ongeveer het effectiefst voor jezelf is? Het lijkt me namelijk dat dat wel voor iedereen anders is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Rudy, wat goed dat je aan het bewegen gaat. na zo'n 40 jaar overgewicht en heel wat dieeten naast ruim voldoende bewegen heb ik pas dit jaar ondervonden dat vooral het verhogen van je hartslag mij doet afvallen. Ik voelde me goed en dat deed mijn wilskracht groeien waardoor het steeds makkelijker werd verleiders te laten staan. Ik bewoog gemiddeld 45 per dag intensief, naast gewoon ruim voldoende bewegen. Fietsen, zwemmen, schaatsen in de winter, nordic walk, en sportschool afgewisseld, leverde 9 kilo gewichtsverlies in 6 maanden, Dit is een tempo waarin je huid zich ook kan herstellen. Helaas nu een gezondheidsprobleem, maar ik verheug me al weer op het sproten als dat opgelost is.
En o ja, goede schoenen zijn ook erg belangrijk. Zelf vond ik joggen het prettigst, in de buitenlucht. Veel minder saai, daardoor langer vol te houden.
Wel goed inlezen en niet te fanatiek van start, hoe verleidelijk dat ook is. Succes!!!
paulus811
11 jaar geleden
rudy, je optimale hartslag is 80-85% van je optimale hartslag. In deze zone is je vetbverbranding optimaal Je optimale hartslag is 220 -/- je leeftijd. Daar neem je 80 e 85% van om de zone voor optimale vetverbranding te berekenen. Voorbeeld, jij bent 40 220-40=180 80% x 180 = 144
85% x 180 = 153 Voor de beste resultaten moet je een oefening vanaf 20 minuten volhouden, dan pas ben je warm en bereik je je optimale bandbreedte. Succes met sporten! Je hartslag kun je vaak mete op het apparaat of met een hartslagmeter. Vanaf een paar tientjes heb je die al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor de goede tips en informatie! Ik zal het zeker proberen! Ik denk dat ik voor de crosstrainer ga, omdat dat me leuker lijkt om te doen! Daarnaast natuurlijk ook nog eens een uur lekker gaan wandelen buiten als ik een keer geen zin heb in de crosstrainer. Prima afwisseling denk ik zo!
Als je snel af wilt vallen en strakker wilt worden, kies dan voor de combinatie krachttraining en cardio. Voer hierbij altijd eerst je krachtcircuit uit en sluit af met een cardiosessie van ongeveer 30 minuten. De personal trainers in je sportschool kunnen je hierin ook goed adviseren.

Toegevoegd na 1 minuut:
www.bodyrock.tv geeft je ook een full-body workout waarmee je snel af kunt vallen zonder dat je gebruik hoeft te maken van (saaie) cardio-apparaten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord Volleybaljunkie! ;) Zal zeker eens kijken!
Het is van belang een onderscheid te maken tussen enerzijds "sneller meer calorieën te verbranden" en anderzijds effectief af te vallen. Ik vermoed dat je doel is om effectief en blijvend af te vallen. Laat ik je dan dit vertellen: grote kans dat je dit d.m.v. sporten niet bereikt! We worden namelijk allemaal gek gemaakt en de sportschool ingejaagd, maar uit onderzoek blijkt dat dit geen enkele zin heeft, tenzij je al veel gesport hebt voordat je overgewicht kreeg.
Ook blijkt dat wanneer je gesport hebt, je de rest van de dag minder doet. Ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid energie om zijn normale dagelijkse activiteiten uit te kunnen voeren, exclusief het sporten. Wanneer je echter gesport hebt, is je energie voor de rest van de dag nagenoeg opgebruikt. Je lichaam reageert hierop en schakelt over naar een lagere activiteitsmodus. Hierdoor voel je je de rest van de dag sloom, moe en futloos en beweeg je nagenoeg niet meer.
Wat wel werkt is onder andere op zeer lage intensiteit bewegen. Hoe doe je dat? Door boodschappen te doen, stofzuigen, fietsen, tuinieren.