Waarom nemen bij voetbal vooral de links, en de rechtsback de ingooi?

Het valt me al heel lang op, dat de ingooi meestal wordt genomen door de verdedigende backs. Waarom nemen deze spelers zo vaak de inworp?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
2.1K

Het beste antwoord

Vanaf eigen helft gooien ze omdat ze zelf de spelers op de flanken zijn. Het zou tactisch niet verantwoord zijn om een centrale verdediger te laten gooien want als het mis gaan ben je gezien.

Een middenvelder kan meestal ook niet aangezien je vaak aanvallend wilt spelen en als de back hem gooi schuift je elftal ook op.

In aanvallend opzicht omdat je dan gewoon meer mensen hebt. Tegenwoordig heb je heel veel aanvallende backs. Die zullen vaak al in de buurt zijn. Als zij die gooien maak je ook gebruik van je aanvallende backs omdat er een aanvaller van de tegenpartij mee moet om te verdedigen dat hij dit niet heb je 1 man meer situatie.

Dit lijken mij gewoon de standaard redenen. Je hebt natuurlijk ook wel uitzonderingen met mensen die heel ver kunnen ingooien en dat kan ook gewoon van een andere positie zijn. Want je krijgt dan bijna een soort van corner in dit soort situaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij het voetbal moet je aanvallen om te winnen. Wanneer een verdediger ingooit gooi je de bal naar voren daar zijn aanvallers over om snel verder te spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van deze conclusie heb ik nog nooit eerder gehoord of gelezen en ik deel deze dus ook niet, sorry ! Per seizoen zie ik circa 130 wedstrijden, maar het is mij nooit opgevallen, dat de backs extra veel ingooien nemen. Donderdag en zondag nog bij respectievelijk Ajax-Manchester United en Ajax-NEC geweest. En de jonge Ajax backs hebben amper ingooien genomen. In de loop der jaren wel gezien, dat vele profclub een ingooi specialist in het team hebben. Vorig seizoen heb ik genoten van de ingooien van de topscorer (23 goals) van de Ere-Divisie .... de spits Björn Vleminckx. Zijn ingooien bij de hoekvlag staat gelijk aan hoekschoppen. Hetzelfde geldt voor een andere aanvaller, Wayne Rooney. Wat te denken van de middenvelder Rory Delap van Stoke City. Deze menselijke katapult gooit de bal gemiddeld 38 meter ver. Het wereldrecord staat met 49,78 meter trouwens op naam van de Engelse sportleraar Danny Brooks.