Hoe moet je je sprintsnelheid behouden?

Met voetbal is er 1 ding, waarvan iedereen zegt dat het een hele belangrijke eigenschap van mij is, mijn sprintsnelheid. Die is dus ook behoorlijk goed. Mijn Gymdocent vertelde mij laatst alleen 1 ding. Hij zei dat als je veel looptesten doet, zoals 10km zo snel mogelijk lopen etc. Dat dat ten koste gaat van je sprintsnelheid. Is dit waar? Of kun je ook snel zijn met sprinten en ook tegelijkertijd een hele goede conditie hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sprinten en lange afstand zijn beiden heel verschillend, je kunt nooit met beiden top zijn, denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar eigenlijk simpel gezegd: Gaat je sprintsnelheid achteruit als je veel aan je conditie werkt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar durf ik je geen antwoord op te geven. Hopelijk is er iemand die het antwoord wel weet!

Antwoorden (2)

Dat kan zeker. Topatleten die gespecialiseerd zijn op de 100 meter sprint hebben een uitstekende conditie. Wat je docent wil zeggen is dat je lichaam na het lopen van veel 10 km's, je systemen op die inspanning 'afgestemd' worden. Wanneer je veel sprint worden je systemen dus ook op de sprint afgestemd, zodat je die efficiënter en makkelijker loopt dan iemand die getraind is op de 10 km.
Dit is alleen wel een proces wat erg lang duurt, dus ik zou me er voorlopig niet teveel zorgen om maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een mens heeft snelle en langzame spieren, een sprinter heeft naar verhouding meer snelle spieren en een stayer meer langzame. Verschillende spieren vereisen een verschillende aanpak in trainen.
Je zult dus wel een iets betere conditie op kunnen bouwen, maar de nadruk moet toch liggen op je sterke punt. Ik denk dat je docent daar gelijk in heeft.