Ik ben laatst door mijn enkel gegaan. Ik heb aardig last, maar ben nog niet naar dokter geweest. Ik wil weer gaan hardlopen. Wat moet ik doen?

HARDLOPEN:

Moet ik opbouwen?
Moet ik gewoon gaan hardlopen, want ze zeggen dat bewegen helpt, maar het doet aardig pijn.
Moet ik wachten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
11 jaar geleden
ga eerst eens naar de huisarts als het nog steeds pijn doet
Rieneke1
11 jaar geleden
wat ritsuka zegt, niet gaan hardlopen nu.
jc54
11 jaar geleden
Je kunt ook zonder verwijskaart naar een fysiotherapeut. die heeft meestal wel goeie oefeningen.

Het beste antwoord

Nee, je mag zeker niet zomaar gaan hardlopen nu.
Jammer dat je niet naar de dokter bent geweest.
Nu weet je niet hoe ernstig je enkel is beschadigd.

Je enkel is nu een zwakke plek. Dat blijkt wel omdat je er nog steeds aardig last van hebt.
Als je nu gaat hardlopen, is de kans heel groot dat je weer door je enkel gaat. En dan ben je nog verder van huis.

Min advies: Ga eerst naar de dokter. Deze kan bepalen wat voor jou het beste is: Een foto van de enkel, fysio of een andere behandeling.

Als je eenmaal de goedkeuring hebt van je arts om weer te gaan opbouwen met hardlopen, gebruik dan in ieder geval voorlopig een enkelband: Een stevig verband in de vorm van je enkel, dat je kant en klaar koopt, speciaal voor de enkel.
Dat geeft je enkel in ieder geval wat extra stevigheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ga naar de fysio (even naar de dokter voor de verwijzing of soms kan dat telefonisch) en dan kijkt die er even naar. heb ik ook gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je enkel flink verstuikt hebt kan het 100 tot 200(!) dagen duren voor de boel volledig hersteld is.
Als je niet te veel last hebt kun je gewoon rustig beginnen hardlopen. Niet forceren en oppassen op wat voor terrein je loopt (je wilt er niet nog een keer doorheen...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou toch eerst maar eens naar de dokter gaan waar je nog niet geweest bent.
Je bent dus een soort eigen dokter.

Dan zou je het antwoord op jouw vraag moeten weten.

Ga eerst naar de dokter en laat bekijken of je inderdaad door de enkel bent gegaan.

er kan veel meer aan de hand (enkel) zijn.

Denk voorlopig maar niet aan hardlopen. En wees zuinig op je enkel. Je hebt er maar 2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nadat ikzelf met carnaval door mijn enkel was gegaan heb ik meer dan een half jaar rustig aan moeten doen. De kneuzing ging de eerste maanden maar deels weg. Sinds de afgelopen weken durf ik het pas weer aan lange stukken te hardlopen. In het verleden kwam de kneuzing dan voor een deel terug en voelde het allemaal wat zeurend.

Op mijn blog heb ik hier ook over geschreven, zodat anderen hopelijk deze ellende/slechte herstel bespaard zou blijven.

Ga er vanuit dat je bij een zware kneuzing lang zult moeten herstellen. Ga zo snel mogelijk naar je huisarts, laat hem een foto (moet vaak in ziekenhuis) maken van de enkel om te zien of het om een kneuzing gaat. Neem daarnaast veel rust en probeer zo spoedig mogelijk ingetapet te worden zodat je weer kunt lopen.