Hoe werkt een magnetisch geremde crosstrainer en een vliegwiel?

Ik ben op zoek naar een tweedehands crosstrainer. Ik zie allerlei termen zoals "magnetisch geremd" en vliegwielen. Ik neem aan dat dit te maken heeft met het instellen van de weerstand. Hoe werkt dit en zit er altijd een vliegwiel in?

Ik zie niet altijd "magnetisch geremd" staan. Hoe wordt de weerstand anders opgebouwd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
2.4K

Het beste antwoord

De weerstand wordt opgewekt door wervelstromen in een bewegend voorwerp t.o.v. een magneet. Dat bewegende voorwerp mag trouwens best uit een non-ferro metaal bestaan. Het voordeel is dat je geen slijtende onderdelen hebt bij dit systeem, zoals remschoenen, er is geen fysiek contact noodzakelijk.
Zie onderstaande demo-video:
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet ik het dan zo zien dat er altijd een vliegwiel in zit (in een crosstrainer), maar dat het remmen dus via een remschoen gebeurd of door een magneet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor het filmpje. Kijk dat is tenminste meteen duidelijk!
Cryofiel
12 jaar geleden
Zoek eens op wervelstroom/wervelstromen, of op eddy current. Dan vind je een hoop uitleg.