Wat is zonale en mandekking verdediging?

Op bijvoorbeeld de wikipedia pagina over het Catenaccio systeem word hierover gesproken. Echter vind ik op google alleen maar links naar OSM forums.

Kan iemand uitleggen wat het precies in houd en het verschil is in echt voetbal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Voetbal
1.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat de wikipediapagina van Catenaccio het het beste uitlegd.

"Als er gespeeld wordt met pure zonale verdediging, dan heeft iedere verdediger en middenvelder een bepaald deel van het veld dat het zelf moet dekken. Bij catenaccio was er echter sprake van mandekking; soms werd zelfs dubbele dekking toegepast, bij erg sterke opponenten."

Bij mandekking wordt 1 speler steeds gedekt door een verdedigende speler van de tegenpartij. Bij een zonale verdediging is er dus niet per se één speler die aangewezen is op één andere speler maar wisselen de spelers elkaar onderling af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt