Wat is nou beter? CARDIO vóór of ná de krachttraining? (fitness voor mannen)

De eerder (ooit) gestelde vraag is toch niet echt duidelijke voor mij...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

cardio ná krachttraining is de beste volgorde omdat je spieren lekker opgewarmd zijn en je daardoor al vanaf het begin van de cardiotraining een optimale verbranding hebt.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is dat niet ook andersom? Als je eerst cardio doet, zijn je spieren lekker warm voor de krachttraining.
Dan zou het de vraag zijn waar je de nadruk op wilt leggen in de training.
paulus811
12 jaar geleden
Voor een krachttraining warming up heb je 5 minuten nodig. Om op je optimale hartslag voor cardiotraining te komen duurt 15-20 minuten, pas daarna ga je verbranden (vet of koolhydraten, afhankelijk van de hoogte van je hartslag>hoger=kh, lager=vet) En covered, deel je nou een min uit? En dat is prima natuurlijk, maar vertel dan wel waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Want in de sportschool zegt de ene persoon, dat cardio vooraf wat beter werkt omdat je na de cardio je focus kunt leggen op spier opbouw. Andere verkiezen eerst krachttraining en daarna cardio. Waar ik bang voor ben is: spieren verlies.
Cryofiel
12 jaar geleden
paulus811, is dat niet afhankelijk van het *doel* van de training? Er zijn bijvoorbeeld genoeg mensen die juist *geen* vet willen verbranden, maar die een beter uithoudingsvermogen willen hebben.
paulus811
12 jaar geleden
Cryofiel, ook in dat geval lijkt het me beter om al met een hogere hartslag aan de cardiotraining te beginnen. Een optimale cardiotraining doe je binnen de bandbreedte van je hartslag (in mijn geval een hartslag tussen 80 en 110, mijn optimale hartslag is 92). Boven 110 verzuur ik snel en hou ik het niet lang vol, onder de 80 heeft nauwelijks effect. Op 92 hou ik het en lang vol en verbrand ik optimaal. Door te trainen kun je de bovenkant van die bandbreedte oprekken, zodat je minder snel verzuurt. Het kost me ongeveer een kwartier om op een hartslag van 92 te komen. Als ik na krachttraining zou beginnen met cardio, start ik al men een hartslag van ongeveer 80-85.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zit stukken hoger... De 90 bereik ik al door met stevige tred te lopen of door enigzins door te fietsen. Pas vanaf de 150 krijg ik het gevoel dat ik "iets aan het doen" ben. Bij een duurtraining zit ik minimaal een half uur lang boven de 160, bij een duurmeting zelfs net boven de 170. Boven de 175 houd ik niet heel lang vol door de verzuring. Bij korte inspanningen kom ik kortdurend boven de 180.