Wordt dit officieel een reflex of een reactie genoemd?

Ik had een discussie met mijn vriendin over het volgende en vraag me af wat nou echt het goede antwoord is.

Situatie:
Je loopt op straat en draait je zonder reden om. Op het moment dat je je omdraait komt er een bal richting je hoofd die je net voordat hij tegen je hoofd aan komt met je arm wegslaat.

Nou is mijn vraag: Is hetgeen wat je met je arm doet hier een reflex of een reactie?

Zelf denk ik namelijk dat door training je de reactiesnelheid van de arm kan versnellen. Dit zou betekenen dat het een goed getrainde reactie is. Ook weet ik dat wanneer je een reactie traint deze steeds lager in het ruggemerg gaat zitten. Maar is het, door het trainen, dan misschien een geconditioneerde reflex geworden? Of is dat niet mogelijk op deze manier?

Zou leuk zijn als iemand mij kan helpen,
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.2K

Het beste antwoord

Het is een reactie, maar hij speelt zich onbewust af, het is een speciaal neuraal circuit, waarbij de zenuwen niet naar eerst bij de thalamus kruisen, maar naar een speciaal gebied gaan, dat erg gevoelig is voor bewegingen, maar geen bewuste waarneming behelst. Het is ontdekt bij blinden die bewust niets konden zien, maar wel adequate reacties op bewegingen vertoonden.Daardoor heb je al gereageerd voordat je bewust een bal hebt waargenomen. De reactie is gecoördineerd, daarom zou ik het persoonlijk geen reflex noemen zoals de kniepeesreflex.

De training bestaat denk ik uit het uitschakelen van de neiging te kijken naar het object (split vision) en het inslijpen van adequate reacties (hoe een bokser reageert op een stoot, hoe je de knuppel beweegt bij honkbal etc.). Ik vraag me wel af of je de snelheid van de reactie op zich kunt versnellen, die is beperkt door het neurale circuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ligt eraan op welke afstand het projectief zich bevindt. Als de bal zich al zo dichtbij bevond dat je er niet bewust over nadacht om de bal af te weren, is het een reflex. Als je eerst nadacht over wat je wilt eten vanavond, je even vergaapt aan een meid die langsloopt en vervolgens bedenkt dat je je arm in de lucht moet steken omdat je anders geraakt wordt, is het een reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reactie (dit keer op het bericht;) )! Het gaat er in dit geval om dat de bal op zo'n afstand is dat er onwijs snel gereageerd moet worden. Is dit dan echt onbewust en dus een (getrainde?) reflex? Zo ja, weet u misschien de benaming van deze reflex? Zelf heb ik namelijk namelijk nog steeds het idee dat het hier om een goed getrainde reactie gaat, maar als u zeker weet dat ik het mis heb dan hoor ik dan uiteraard graag!;)
Het is een reflex die niet getraind is. Als iets je pijn zal gaan doen reageer je automatisch met een beweging die die pijn zal verminderen of maken dat hij helemaal niet zal gaan plaatsvinden. Echter als je geen ervaring hebt en je niet weet dat een bal (of steen) die je gaat raken je pijn zal bezorgen doe je niets. Een baby bv weet dat nog niet en doet in zo'n situatie dus niets om zijn lichaam te beschermen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je geen gelijk hebt.. Corrigeer me als ik geen gelijk heb: Ik denk dat een baby weldegelijk uit reflex iets wat op hem afkomt zal proberen af te weren. Maar je zegt zelf al: Als iets je pijn zal gaan doen 'reageer' je automatisch met..... Dus denk ik dat het weldegelijk om een reactie gaat.... Juist omdat je weet dat het pijn kan doen. Voorbeeld: als je je brand aan een hete pan trek je uit reflex je hand weg, maar omdat je weet dat een hete pan pijn doet zal je uit reactie niet je hand er nogmaals opleggen....
Ik denk dat het in dit geval een afweer reflex is die je overlevings instinct gerelt. Aangezien je hersenen het mogelijk als een bedreiging heeft ervaren. Want echt veel tijd om na te denken hoe je hier op gaat reageren heb je niet..