Waarom staan er langs een binnen- of buitenbak bij paardrijden die letters en niet gewoon a, b, c, etc ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dirkje0643 heeft je al het antwoord gegeven voor zover dat mogelijk is. Maar hier toch nog even een tip om te houden in welke volgorde de letters langs de kant staan (dus exclusief de letters als D, X, G etc). De volgorde als je bij A begint (A, F, B, M, C, H, E, K) kun je onthouden door de zin: 'Alle Friese Boeren Met Centen Hebben Een Koe' ;-)

Het beste antwoord

Er zijn diverse speculaties waarom deze bakletters in deze volgorde staan, maar ook waarom de ring deze afmetingen heeft. De afmetingen en letters werden sowieso al gebruikt begin 1900. Op de Olympische Spelen van 1912 werden nog geen letters gebruikt, in 1916 waren er geen Olympische Spelen vanwege WO I, maar tijdens de Spelen van 1920 waren er ineens de bakletters. Niemand heeft kunnen achterhalen waar ze vandaan gekomen zijn en waarom deze letters in precies deze volgorde. Er zijn wel verschillende theorieën:
1. De Duitse cavalerie zou tussen de barakken een ruimte hebben gehad van 20 X 60 meter, deze barakken hadden letters boven de deur staan.
2. De eerste letters van steden door de Romeinen veroverd.
3. De titels van adelijken.
4. In de koninklijke stallen van het vroegere keizerrijk zouden de stallen voorzien zijn van letters die aan moesten geven waar het paard van de betreffende adelijke moest staan. 1.K = Kaiser
2.F = Furst
3.P = Pferdknecht
4.V = Vassal
5.E = Edeling/Ehrengast
6.B = Bannertrager
7.S = Schaztkanzler
8.R = Ritter
9.M = Meier
10.H = Hofsmarshall

5. De letters zijn bewust gekozen, voor ruiter, jury en publiek. Door de klank en het beeld van de letters zijn ze gemakkelijk te onderscheiden, en kan er goed gezien én gehoord worden waar de oefening uitgevoerd moet worden.

Hier een link:

http://www.bokt.nl/wiki/Bakletters#20_bij_60_meter_rijbak
Bronnen: