Is dit een goed trainings schema? Zie uitleg

voo iemand van rond de 40 normaal postuur(iets overgewicht)met een redelijk goede algemene conditie om in vorm te gaan komen om een kwart triatlon te gaan doen?en ondertussen wat kilo,s aftevallen
30minuten fietsen naar de sportschool daar aangekomen 30 minuten croscountry trainen 120 bpm
daarna fitness niet te veel gewicht maar lekker veel herhalingen daarna weer 30 minuten croscountry trainen en dan 30 minuten op de fiets naar huis

Toegevoegd na 1 minuut:
de tweede keer crosscountry is ook op 120 bpm

Toegevoegd na 5 minuten:
ik wil dus geen spiermassa opbouwen. mijn doel is dus te trainen voor een licht gespierd lijf met een goed uithoudings vermogen

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je conditie wil opbouwen, moet je je richten op cardiotraining. Zwemmen is ook een goede sport voor jouw doel. Het heeft geen zin om aan gewichten te gaan hangen...het fietsen, hardlopen en zwemmen zijn goede trainingen. Dit gebruik je immers ook tijdens de triatlon!

Je trainingsschema komt op mij goed over. Slim dat je krachttraining niet vergeet, ook voor duursporters is dit belangrijk. Let op dat je niet te veel herhalingen gaat doen, 15-20 is genoeg. (voor spiermassa zit je rond de 6-12, voor spierkracht (bodybuilding) 1--6) Kies dus een gewicht dat je 20 keer kunt heffen, maar geen 21 keer, en werk in sets van 3, met tussen de sets een pauze. Grote spiergroepen zoals rug en benen, kunnen meer sets gebruiken dan kleine spiergroepen. Je cardiotraining vind ik persoonlijk iets te lang duren, al ligt het er een beetje aan op welk tempo je naar je sportschool fietst. Je zou deze fietstochtjes ook als warming up/ cooling down kunnen zien, en het daarbij wat rustiger doen dan in de sportschool. Een trainingsschema is alleen niet compleet zonder een eetschema. Als je serieus aan de gang gaat zul je ook je eetgewoontes aan moeten passen. Veel succes!

Uithoudingvermogen trainen is zeker belangrijk. Dat krijg je vast wel van crosscountry trainen, maar dat is geen discipline die je op de triatlon zelf uitoefent. Het is prima om nu sportschoolconditie op te bouwen, maar vergeet vooral niet om de maanden voorafgaand aan jouw triatlon ook daadwerkelijk de triatlon onderdelen zelf regelmatig te beoefenen en dan doel ik niet op lopen op een loopband, want dat is toch anders dan lopen in de buitenlucht, idem voor fietsen. Ik weet niet wanneer jouw triatlon precies plaatsvindt. Onderstaande tekst is afkomstig van onze plaatselijke atletiekvereniging, die elk jaar in maart begint met het verzorgen van de trainingen voor de triatlon van juli. "Ik krijg nogal eens de vraag wat de minimum training is voor 1/8 en 1/4 triatlon. In juni moet je voor 1/8triatlon 45minuten zonder wandelen kunnen volhouden en voor ¼ triathlon 60minuten kunnen lopen zonder wandelen. Minimale training: Maart per week 2x lopen April per week 2x lopen 1x fietsen Mei per week 2x lopen 1x fietsen en 1x zwemmen Juni per 2weken 4x lopen 3x fietsen en 3x zwemmen Juli per week1x lopen 1x fietsen en 1x zwemmen, alles heel rustig!!" Een ander onderdeel van de tekst: "Naast de maandagavond training adviseren wij om toch minimaal 1x in de week voor jezelf te lopen (duurloop zonder tempowisselingen) . doe dat heel rustig en voorkom een zware ademhaling, je moet kunnen kletsen en als je alleen bent, kijk even om je heen of niemand je ziet/hoort (anders denken ze dat je gek wordt) en praat dan hard op tegen jezelf. Je moet minimaal 6 a 7 lettergrepen kunnen spreken tussen de ademhaling door. Probeer de lengte van je duurlopen op te bouwen maar neem na 3 weken even gas terug. Stel je kunt nu zonder al te veel moeite 30 minuten hardlopen, bouw het dan als volgt op: Week1 30min. / week2 35min / week3 40min. / week4 30min / week5 40 min / week6 45 min / week7 50min / week8 35min enz. Week 4 en week 8 zijn de belangrijkste weken: omdat je even gas terugneemt rust je uit en wordt je sterker!!!. Als je elke training (te) hard loopt wordt je conditie slechter!!! Als je rustige trainingen en pittige trainingen afwisselt wordt je beter na de rustige training."

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100