Waarom draaien voetballers/keepers vaak de bal even voor het nemen van een vrije trap of corner?

Is dat psychisch of heeft het ook nog invloed op het schot?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
1.8K

Het beste antwoord

Beiden. Het is zowel voor de concentratie, stukje balgevoel en vaak zijn ze ook op zoek naar de juiste positie van de bal op het gras ("tuutje" naar boven, op een graspolletje leggen, etc.). En in sommige gevallen (1-0 voor, paar minuten voor tijd) wordt het ook gebruikt om tijd te rekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij veel spelers is het bijgeloof , als het eerder gelukt is
om een vrije trap of corner goed te nemen ( misschien wel
doeltreffend ) dan leggen zij de bal op precies dezelfde
manier neer b,v met het ventiel naar boven of juist naar
onder, of lings,rechts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het ook geen geval zijn van tijd rekken? Ook de plek van de bal doet het, als hij eenmaal in een kuil ligt heeft de schop ook niet zoveel effect neem ik aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft bonbini al gezegd in zijn/haar antwoord...
Dat is eigenlijk ingeburgerd, vroeger had een bal een veel dikker ventiel ( en een verdikking eromheen aan de binnenkant van het leer ), de ouderen zullen zich dat herinneren, als je als voetballer tijdens een vrije trap op het ventiel trapte dan was het vaak zo dat de bal een rare dwarrel mee kon krijgen. Om die dwarrel dus te voorkomen, draaide de voetballer het 'ventiel' weg van het raakvlak.
Nu kan je het zien als concentratie, tijdrekken, en sommigen zullen nog steeds beweren dat op het 'ventiel' trappen de baan van de bal negatief kan beïnvloeden.