Waarom heeft een pingpong betje een rode en een zwarte kant?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
10.5K

Het beste antwoord

Iedere speler heeft een houten bat (in België doorgaans palet genoemd) dat dienst doet als slaghout. Het bat is doorgaans bekleed met rubber aan beide zijden (rood en zwart), om de bal effect te kunnen meegeven. Dit effect wordt spin genoemd. Overigens verkiezen sommige spelers, met name Aziatische met een penhoudergreep, slechts één rubber. Wel dient dan de andere kant van het bat in de 'andere' kleur geverfd te zijn.
Er zijn verschillende soorten rubber op de markt. Eerst en vooral de vlakke, platte, rubber en dan rubber met 'noppen' erop. Hierin wordt het onderscheid gemaakt tussen korte en lange noppen. De lange noppen hebben als uitwerking dat bij elke slag het effect van de tegenstander omgedraaid wordt. De korte noppen zijn vooral spel verstorend bedoeld en hebben een minder eenduidige uitwerking. Ook heb je rubbers die wel vlak zijn, maar een uitwerking hebben vergelijkbaar met lange noppen. Deze rubbers heten 'anti' rubbers.(ook wel antipower genoemd)
Veel spelers pasten jarenlang een techniek bijgnaamd 'lijmen' toe, wat erop neer kwam dat rubbers pas kort voor de wedstrijd met een speciaal soort lijm op het houten batje werden geplakt. Hiermee kon met name de slagsnelheid beïnvloed worden. Lijmen is sinds september 2007 echter wereldwijd verboden, omdat de lijmdampen slecht voor de gezondheid zouden kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor verschillende grip en weerkaatsing, andere grip is handiger voor effecten en hardere weerkaatsing is goed voor hard/snel slaan. Welke kleur wat is weet ik niet precies.