Welke sporten kun je wel en niet doen na een voorste kruisband reconstructie?

Ik heb vorig jaar een voorste kruisband reconstructie gehad nadat ik deze had afgescheurd tijdens voetballen. Nu weet ik dat voetballen een hoog risico heeft. Dus dat de kans groot is dat het weer gebeurt. Nu vroeg ik me af welke sporten een laag of lager risico hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar een teamsport maar dit gaat vaak gepaard met een contactsport waar dus weer een hoog risico aan vasthangt. Ik kan op internet niet echt iets van een lijstje vinden met sporten met een aanzienlijk lager risico. Ik vroeg me dus af of iemand van jullie het hier over heeft gehad met zijn of haar arts, of dit zelf al weet. Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe sport maar ik wil niet weer een groot risico hebben op het afscheuren van mijn kruisband. Kan snowboarden bijvoorbeeld? Ik weet dat skiën Bv wel gevaarlijk is, maar snowboarden ook? Ik hoor graag wat van jullie!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
4.4K

Antwoorden (1)

Ik heb een aantal jaren geleden een vergelijkbare operatie ondergaan, het verschil is wel dat ik beslist geen fan ben van sporten.
Mijn chirurg zei me dat sporten met een gecontroleerde beweging goed zijn voor de wederopbouw van de kracht in je benen (zoals fietsen) en sporten waarbij je de knie weinig belast zijn altijd goed (zwemmen)

Nu ik er over nadenk is roeien misschien wel iets voor jou, de bewegingen zijn gecontroleerd en het is een teamsport. Het is misschien niet ideaal maar als je rustig aan doet en je knie de tijd geeft om weer helemaal te herstellen en sterk te worden met sporten die misschien niet je eerste keus zijn kan je waarschijnlijk uiteindelijk gewoon weer voetballen.