Als ik in een kano zit en roei rechts, welke kant ga ik dan op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
3.3K

Antwoorden (8)

Rechts ga je dan op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch iets langer na moeten denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Inderdaad gewoon rechts :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fout antwoord, en ook nog eens een herhaling van bovenstaande!
Dikke -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker makkelijk puntjes verdienen, hè.
In een kano peddel je met je gezicht in de vaarrichting, je zal dan als je rechts peddelt naar bakboord (links) draaien.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je in een roeiboot zit, meestal met je rug naar de vaarrichting, dan zal je, als je met de rechter roeispaan roeit, de boot naar stuurboord draaien.
Omdat je dan zelf omgekeerd zit is dat jouw linkerzijde.
Bedenk dat als je met een peddel roeit je geen scharnierpunt op de kano zelf.
Bij een roeiboot heb je roeidollen die de trekkende beweging van jouw arm omkeert in de andere richting op het blad van de roeispaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moest er ff over nadenken, maar ben het met je eens! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. +
Als je trouwens alleen maar rechts roeit, dan draai je alleen maar rondjes en ga je geen enkele kant meer op.
Maakt niet uit of je voor- of achteruit vaart. Als je rechts peddelt ga je linksaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat heet volgens mij "naar bakboord". Linksaf ga je op de weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook goed... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in een roeiboot zit wordt de beweging van de roeispaan in jouw rechter hand aan de linkerkant van de boot door het water getrokken. (je zit met je rug naar de vaarrichting)
De roeiboot gaat dan RECHTS draaien.
In de vraag is sprake van een kano, daar heb je geen roeispanen maar een peddel, maar daar heb je ook geen draaipunt zoals bij een roeispaan.
De kano zal LINKS draaien.
@Amadea: i.d.d. L = bb, R = sb.
Je kunt het vergelijken met dat je op een draaiende kruk zit. links en rechts naast je staat iemand. Als je degene rechts naast je weg probeert te duwen naar achteren (je hand is nu de padel, en de persoon is het water) en die persoon blijft staan, merk je dat je kruk naar links draait.
Zo ook andersom.

Je gaat dus links.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zonder roer neem ik aan dus :)

het is makkelijker voor te stellen als je je bedenkt dat je je met de peddel afzet tegen het water.
(probeer het met je rechterhand om het te visualiseren, al denkend dat je het water drijft op je luchtbed)

peddel je met rechts van voor naar achteren dan ga je #links# met de neus van de boot.

en als van achteren naar voren peddelt enkel aan de rechter kant dan ga je met de neus van de boot naar #rechts#.

blijf je peddelen ga je geen enkele kant op maar draai je rondjes. (al weet je nu wel wanneer ze linksom draaien en wanneer rechtsom) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kanotechniek een beetje op orde is, draai je niet en ga je netjes vooruit. Om een bocht naar links te maken(geen bakboord, kano's hebben links en rechts) steek je het rechter peddelblad thv je tenen in het water. Dan maak je een wijde lange krachtige slag. Tijdens deze slag laat je de kano een stuk naar rechts(buitenbocht) hangen. Hierdoor zal je sneller draaien, zonder veel voorwaartse snelheid te verliezen. Dit gaat over kayaken op vlak, niet stromend water. Google eens op kayak technieken. dan kom je veel en nuttige tips tegen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat altijd in de richting waar je peddelt. Dus rechts peddelen = stuurboord-uit, links peddelen = bakboord-uit.