Hoe kan ik mij kleden voor hardlopen (buiten) bij deze temperaturen?

Ik wil weer gaan hardlopen, maar het is koud, hoe kan ik voorkomen dat ik kou vat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het grote geheim is LAAGJES.
- Begin met thermo ondergoed (dit voert trans.vocht naar buiten af)
- dan een gewoon shirt met lange mouwen wat ook de transpiratie naar buiten afvoert.
- laatste laagje is bij voorkeur een hardloopjack maar in ieder geval iets wat wind en evt. regen tegen kan houden.

Maak het af met een muts en handschoenen en je kunt de straat op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

trek thermo ondergoed aan
een katoenen hemd dat zweet opneemt met desnoods een krant tussen je buik en je hemd
en een lekkere warme jas en broek en eventueel handschoenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meerdere laagjes - een tshirt, een longsleeve, en een sweater. Op het moment dat je bent ingelopen kun je dan je sweater uitdoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
T-shirts zijn vaak van katoen... No go... Dat wordt zeiknat! Een thermoshirtje dus. En een loopjackje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dat is wat ik met deze temperaturen altijd aandoe wanneer ik ga hardlopen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dinsdag was het wel echt koud, en dan die gemene wind uit het oosten... Toen heb ik twee jacks aangedaan... Op de heenweg eigenlijk een beetje warm, maar toen ik op de terugweg toch moe werd, had ik er geen spijt van. Een dryfit shirt en twee jacks... Nix geen katoen, en nix dat nat kan worden....
Kou vatten zul je niet gauw als je maar zoveel mogelijk in beweging blijft. Het beste is een aantal dunne kledingstukken over elkaar heen te doen, een lange broek, ter voorkoming van onnodig spierpijn. Je moet het met dunne kleding vooral gemakkelijk houden, kleding wat prettig zit, niet knelt. Zelf vind ik met dit weer een maillot voor je benen met daarover een tight of kort sportbroekje lekker lopen. Zodra je loopt, uiteraard serieuze snelheid, krijg je het al snel lekker warm en ga je zweten, zelfs als het vriest kan dat. Let er op als je klaar bent dat je niet te lang in je natte kleren blijft lopen, óf snel naar binnen óf iets droogs aan met een trainingsjasje. In feite is dit laatste het allerbelangrijks uiteindelijk geen kou te vatten. Als je je hieraan ongeveer gehoor geeft, bouw je in plaats van een koudje een prima weerstand op. Overigens, je eerste kilometers in de kou zul je merken dat je veel koude lucht inademt. Ben je daar gevoelig voor dan kunnen je luchtwegen wat geïrriteerd raken. Dit is niet erg, je zult dan hooguit wat lichte pijn bij het slikken voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorgen voor goede thermokleding, handen en andere normaal ontblote delen nu proberen te bedekken en na afloop een goede plek zoeken voor een cooling down (uit de wind)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 lagen, is niet duur, maar wel goed. Een thermisch shirt, daarboven een t-shirt om het vocht op te vangen en daarover een trainingsjack tegen de wind. Draag een speciale sportonderbroek is ook bij de kledingdiscounter te krijgen alsmede een lange thermische broek (+/- 10,=) Is warm genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan meerdere lagen aandoen is hierboven al geantwoord.
Eerst een korte broek aan doen en dan een lange broek eroverheen is erg lekker als je het verschrikkelijk warm krijgt, dan kan je hem uit doen.

Neem een rugzakje mee, waar je de laagjes die je niet meer aandoet in kan stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon; Thermo shirt, handschoenen en een trainingsbroek.

Zo koud is het toch nog niet, de winter moet nog beginnen !
Gewoon iets harder lopen dan normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eergister toen ik in dit koude weer ging hardlopen had ik 2 truien, trainingsbroek sjaal en handschoenen aan, eventueel zou je nog een maillot of extra trainingsbroek onder je trainingsbroek aan kunnen doen, als je het echt snel koud hebt. maar opzich was dat goed te doen. Je word redelijk snel warm door het rennen, behalve je bovenlichaam en handen dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thermo ondergoed, en meerdere laagjes over elkaar heen trekken, dus niet één dik vest ofzo. maar meer dunne laagjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meerdere laagjes inderdaad. Thermo ondergoed, t-shirt, lange-mouwen t-shirt, jasje, en een lange hardloopbroek. Als het heel koud is laat je je jasje aan en anders zou je hem onderweg uit kunen oen, het wordt vanzelf wel wat warmer!