Zijn goede hardloopschoenen ook goede wandelschoenen (of andersom) ?

Ik ga over 2 maanden intensief met hardlopen beginnen. tevens wil ik na de vakantie gaan trainen voor de nijmeegse 4daagse, dus flinke wandeltochten maken.
nu was ik al van plan om voor de 4 daagse goede wandelschoenen te kopen.
en er is mij een tijd terug aangeraden om voor het hardlopen betere schoenen te kopen dan die ik nu heb (Nike).
nu is mijn vraag dus : kan ik goede hardloopschoenen ook goed gebruiken voor het normale wandelen?
of goede wandelschoenen voor het hardlopen?
of moet ik voor beide sporten een apart paar kopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22K

Het beste antwoord

Ik ben een echte wandelaar en heb dus goede wandelschoenen, zowel lage als hoge. Voor een wandeling als de Nijmeegse vierdaagse vierdaagse heb je wandelschoenen nodig voor vlak terrein. Dit kunnen vrij soepele wandelschoenen zijn.
Ga bij het kopen naar een goede winkel en bespaar niet op deze schoenen. Hier krijg je echt spijt van. Koop ook goede wandelsokken.
Voor meer info over wandelschoenen; zie link

Het verschil tussen wandelschoenen en hardloopschoenen zit in de demping. Deze is nodig omdat je steeds met enige kracht op je voeten terecht komt. Als je als wandelaar op hardloopschoenen gaat wandelen ontstaat er een branderig gevoel onder de bal van de voet. Dit komt omdat het zachtere dempingsmateriaal van een hardloopschoen voor meer wrijving zorgt.
Als je gaat hardlopen op je wandelschoenen krijg je las van je gewrichten omdat de demping niet hoog genoeg is.
Ook hardlooplschoenen moeten goed op jou loopgedrag afgestemd zijn. Ook hiervoor geldt: Ga naar een goede winkel en laat je goed voorlichten.

Dus twee paar verschillende schoenen kopen. Met een beetje geluk slaag je daarvoor in dezelfde winkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
super antwoord! bedankt voor je advies.

Andere antwoorden (4)

Natuurlijk bestaat er geen moeten, maar mij lijkt het beter om 2 paar te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is het dan ook echt slecht voor mijn lichaam als eigenwijs zou zijn en ik hardloop met wandelschoenen? (bijvoorbeeld door de vering oid)
Zelf loop ik halve marathons en heb ik de Roparun van Parijs naar Rotterdam gelopen. Ik kan je een ding vertellen. Met je lichaam moet je niet spotten.

Als je gaat hardlopen ga eens langs een erkende hardloopzaak, daar kan je een test doen om te kijken of je normaal loopt of een afwijking hebt. Dan krijg je schoenen die erbij passen hierdoor worden je knieen een stuk minder belast. En daardoor is je houding beter en kan je beter en makkelijker lopen.

Hardloopschoenen hebben geen vering en zijn veel te stug om goed mee te rennen, doe dat dus echt niet. Ik durf te wedden dat je binnen een jaar je lichaam gesloopt hebt en amper meer kan bewegen. Je lichaam gaat eraan kapot.

Koop twee aparte schoenen en bezuinig er vooral niet op. Het is niet zo dat duurder beter is, maar het gaat erom dat er mensen met verstand bij kijken en die test is gratis als je bij ze schoenen koopt. Maar het is echt noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 omdat je uit eigen ervaring spreekt, bedankt voor je advies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik spreek uit ervaring en doe aan Nordic Walking op hardloopschoenen..mijn partner is een hardloper en die dacht niet dat het goed zou zijn, zeker niet omdat ik een rugpatient ben.. maar ben dus naar de hardloopwinkel gegaan, waar oom en aparte afdeling voor wandelen is, en daar bleken de hardloopschoenen voor mij het meest geschikt te zijn om mee te wandelen..het kan dus wel maar wel goed laten aanmeten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je inderdaad goed adviseren, en koop twee paar schoenen. De belasting bij het hardlopen is totaal anders dan bij het wandelen. Overigens, een kosten-overweging: als je deze sporten langere tijd gaat doen, is het niet duurder om twee aparte paren schoenen aan te schaffen dan om één paar te gebruiken. Een paar schoenen dat je voor hardlopen én wandelen gebruikt, zul je immers veel eerder moeten vervangen dan een paar dat je alleen voor hardlopen óf voor wandelen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb bij mijn sportwinkel inderdaad gezien dat ze advies op maat kunnen geven. ze bekijken je voeten en je moet een stukje op een loopband lopen. dus ik ga dit binnenkort maar eens laten doen.
het gaat mij niet om het geld maar het zou zonde zijn als ik 2 paar zou kopen terwijl het ook met 1 paar zou kunnen. bedankt voor jullie adviezen!!
In de jaren tachtig liepen veel mensen de Kennedy mars op hardloopschoenen. Tegenwoordig zie je ze nauwelijks nog onder de serieuze wandelaars. Persoonlijk zou ik ook 2 paar aanschaffen. Al is het maar dat je niet in de regen wil wandelen met je hardloopschoenen.

Tsja, de hardloopschoen..commercie, beterweters, pronatie, supinatie, trends... Laat je niet gek maken; angst is een slechte raadgever. Want, stel je voor, misschien ben je gewoon gezond en kun je met schoenen van een bekend merk die goed zitten heerlijk a/d slag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap jouw laatste alinea niet zo goed? Als je bedoelt dat ze je in de winkel een oor aannaaien dan denk ik dat je het verkeerd hebt. De nemen op hoe je voet beweegt tijdens het lopen en dat laten ze ook aan jou zien. De winkel heeft er niets aan als jij verkeerde schoenen koopt. Dit omdat je er dan niet terug kont. Daarnaast kan je gewoon zeggen dat je een goedkope schoen zoekt en dan helpen ze je ook. Dat is het mooie van de hardloopwereld je helpt elkaar zonder er echt beter van te willen worden. (natuurlijk verdient een winkel aan een klant)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste alwetend, een gezonde dosis wantrouwen tov verkopers lijkt me op zijn plek. Ok, de Perry sport o.i.d. moet je natuurlijk niet hebben want daar wordt je geholpen door de vakantiehulp, die alles weer over de laatste modetrends maar niet over jouw voetafwijking. Nee, we hebben het over de gerenomeerde hardloopzaak. Echter, de symapathieke eigenaar/verkoper is geen podotherapeut; krijgt geen feedback van ontevreden klanten (die gaan naar een andere zaak) en kent onmogelijk de eigenschappen van alle loopschoentypes die elke jaar weer ververst worden. Dit alles nog eens nalezend geef ik toe dat ik de zaak lichtelijk overdrijf. Wat ik maar wil zeggen ois is dat ik het ongemakkelijk vind om een advies bij een 'professional' aan te vragen die een paar tientjes meer vraagt voor zijn schoen. Terwijl die waarschijnlijk net zo goed is als degene die lekker zit bij de Perry spory en die je bestelt via goeiehardloopschoen.nl
Klopt inderdaad dat er vooral in (de soort) demping een groot verschil zit in hardloopschoenen en wandelschoenen. Ook bieden wandelschoenen over het algemeen meer ondersteuning. Zelf wandel en hardloop ik het liefst op voeten zonder demping. Wanneer je hierin getraind bent en sterke voeten hebt kan je hierop zowel de 4-daagse als een marathon lopen. Echter vereist dit wel een goede training, rustige opbouw en aanvullende oefeningen voor je footcore. Je kan er ook voor kiezen om dit rustig op te bouwen door eerst op schoenen met minder demping te lopen voordat je ervoor kiest om helemaal zonder te gaan.

Kortom, wanneer je gewent bent om op schoenen zonder demping te lopen en je voeten sterk zijn, kan je barefoot schoenen gebruiken voor zowel wandelen als hardlopen.