Als mijn zoontje pas op zijn tiende op voetbal gaat, heeft hij dan een zware achterstand?

Hij is nu acht, en wil graag op voetbal. Hij zit nu op een andere sport, van mij moet hij daar nog een poosje mee doorgaan. Bovendien is het voetballen praktisch gezien lastig ivm halen en brengen. Mijn man is van mening dat ons kind eerder moet beginnen met voetbal, anders zou hij nooit in zijn team goed opgenomen worden vanwege de achterstand. Wie heeft hier ervaring mee of iets zinnigs hierover te zeggen? Ik twijfel.

Toegevoegd na 57 minuten:
Ik bedoel natuurlijk niet dat hij een prof moet worden - Ik wil gewoon niet dat zijn "agenda" overvol zit met twee extra keren sport. Ikzelf vind het halen en brengen ook erg moeilijk te combineren met mijn baan en overige activiteiten- dochter zit ook op dansen e.d. Maar bekend van voetbal is dat velen op hun vijfde of zesde beginnen! Dus als je op je tiende aansluit, blijf je dan eeuwig het kneusje? Hij is trouwens een sportief mannetje en oefent veel op straat. Zou toch een pluspunt moeten zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet waarom hij van jou persé moet doorgaan met de sport waar hij nu mee bezig is, maar ik zou mijn kind inderdaad ook niet op twee sporten tegelijk doen. Het is denk ik ook goed als er nog vrije middagen over zijn, waarop hij kan spelen met vriendjes en/of vriendinnetjes, of domweg leert zichzelf te vermaken. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten volgens mij.
Je zou hem kunnen laten kiezen tussen de twee sporten, mits het natuurlijk haalbaar is qua brengen en halen i.v.m. je werk.
Ik vind dat het het belangrijkste is dat een kind de sport doet, die hij/zij leuk vindt.
En gezien onderstaande reacties hoef je je niet te laten leiden door het feit dat hij achterstand zou oplopen door wat later te beginnen met voetballen.

Antwoorden (8)

Hij heeft nu al een achterstand, en die zal dus steeds meer toenemen. Dus ik raad je aan om je zoontje nu al op voetbal te doen, ook omdat hij het zelf graag wil, ook belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zware achterstand? ........Nee!
Het is recreatief voetbal, dus aan een achterstand kunnen we absoluut niet denken. Als hij over 2 jaar wel naar een voetbal vereniging gaat is hij nog vroeg genoeg om carriere te maken als amateurvoetballer, en zal ook dan nog de kans kunnen creëren om rond zijn 17de/18de eruit gepikt wordt om door te stromen naar het professionele voetbal! Maar laat hem eerst nog maar lekker 8 jaar oud zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt eraan of hij weleens eerder heeft gevoetbalt
ik zat er vroeger ook op ik was in het begin hartstikke
slecht maar als je er al zo'n 3 weken op zit dan
kan je het best redelijk licht eraan of hij voetbal
echt wilt leren oefen trucs op youtube en kijk op internet
altijd wel wat

je kunt zien hoe goed hij kan voetballen er zijn veel niveau's eigelijk hoe lager de letter en het getal hoe hoger je zit

bijvoorbeeld

D1 best wel hoog
A3 zeer hooog
F13 hartstikke laag

begrijp je het nu ik hoop dat je er iets aan hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken!
Veel jongens beginnen eerder. Maar je kunt op verschillende niveau's beginnen. hij zal in het begin in een niet te moeilijk team geplaats worden. er zijn wel meer jongens die pas beginnen met voetballen als ze 10 zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit hangt er vanaf of je zoontje gewoon voor de lol wil gaan voetballen of dat hij echt voor de selectie teams wilt gaan.
in dat laatste geval kan je hem het beste nu al op voetbal laten, als het om dat eerste gaat maken die 2 jaar niet uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging op mijn veertiende op voetbal en ik begon in een laag team maar het jaar daarna zat ik in het eerste team en heb absoluut geen achterstand. En hoezo zou hij het kneusje zijn, want ze doen je in een team waar jij in hoort met mensen met dezelfde kwaliteiten en als je plezier in het spel hebt dan is dat leuk ook al ben je niet de beste voetballer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha! Fijn om te horen.
Hij zou vast niet het kneusje van het team worden. Als het niet een hele kleine club is, wordt je zoon in een team geplaatst wat zijn niveau is. Dus iedereen van dat team is even goed. Hij zal niet naar de E1 gaan, maar naar wat lager, maar je zegt dat hij sportief is, dan denk ik zelf dat hij redelijk snel op pikt en dat hij zo verder kan stromen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe langer je wacht hoe meer achterstand.