Wat is precies de "voordeelregel" bij waterpolo?

Behoeft geen extra uitleg volgens mij. ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

De voordeelregel is een term uit het voetbal.

De 'regel' houdt in dat de scheidsrechter het spel door kan laten gaan, wanneer het team waartegen een overtreding werd begaan, hieruit voordeel kan trekken. Dit is bijvoorbeeld het geval als de ploeg in een kansrijke positie komt om te scoren of om een aanval op te zetten. De scheidsrechter kan het spel na enkele seconden alsnog onderbreken als het beoogde voordeel achterwege blijft.

Het kan zijn dat er in meerdere sporten "gebruik" van wordt gemaakt.
Maar jullie hebben er nooit eerder van gehoord, dus misschien wordt ie zelden toegepast bij waterpolo.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voordeelregel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij waterpolo wordt er bij een overtreding (dus het maken van een fout) gefloten. De tegenpartij krijgt dan meestal een vrij worp.

De scheidsrechter zal echter niet fluiten voor een fout als de spelonderbreking een voordeel zal opleveren voor de ploeg die de overtreding begaat.

Verder bestaat er geen specifieke voordeelregel bij waterpolo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik waterpolo nu al 10 jaar en heb nog nooit gehoord van de voordeel regel.. xD dus sorry ;)